Sprawdź się
Jak przedstawiciele eudajmonizmu rozumieli eudajmonię? Przyporządkuj im właściwe określenia.
przyjemność, cnota, stan harmonii, działanie zgodne z rozumem
Demokryt | |
Arystoteles | |
stoicy | |
epikurejczycy |
Tekst do ćwiczeń 3 i 4
Do DeliuszaOpanowany w godzinie klęski
i obcy szałom radości
takim pamiętaj być zawsze
na zgon skazany DeliuszuPamiętaj o tym czy smutnie mija
każdy dzień życia czy w święto
leżąc na trawie w ustroniu
pijesz starego falerna […]
Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do pojęcia filozoficznego, które charakteryzuje opisany w wierszu ideał osobowy.
Tekst do ćwiczenia 6
Jakie rozumienie pojęcia eudajmonii odnajdujesz w wierszu Horacego Do Leukonoe? Odwołując się do konkretnych cytatów, zrekonstruuj elementy filozoficznych koncepcji eudajmonii obecne w wierszu oraz połącz je z kierunkami etycznymi, do których się odwołują.
Do LeukonoeNie dociekaj nie nasza to rzecz Leukonoe
kiedy umrzeć mam ja kiedy ty nie odsłaniaj
babilońskich arkanów Co ma być niech będzie
Czy wiele zim przed nami czy właśnie ostatniapędzi morze Tyrreńskie na oporne skały
rozważnie klaruj wino nadzieję odmierzaj
na godziny – czas biegnie zazdrosny o słowa –
i weseląc się dziś nie dowierzaj przyszłości
Która z czterech omówionych w lekcji koncepcji eudajmonii wydaje ci się najbardziej praktyczna? Dlaczego? Wskaż i omów koncepcję, którą uważasz za najbardziej praktyczną. Wskaż przynajmniej jedną trudność, która wiąże się z realizacją którejś z koncepcji eudajmonii.
Wybierz jedną z omawianych koncepcji eudajmonii. Stwórz wzór osobowy – postać człowieka, który osiąga eudajmonię w swoim życiu i opowiedz o nim w dowolnej formie (charakterystyka postaci, opowiadanie itd.).