Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Utopie w literaturze
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przypomnisz sobie główne idee koncepcji doskonałego społeczeństwa według Platona i Morusa.
Odróżnisz znaczenie pojęcia utopii w filozofii oraz literaturze.
Wyjaśnisz, czym różni się utopia od dystopii.
Wskażesz we fragmencie antyutopii idee filozoficzne dotyczące doskonałego społeczeństwa.
Cele operacyjne. Uczeń:
zna i chrakteryzuje główne idee koncepcji doskonałego społeczeństwa według Platona i Morusa;
odróżnia znaczenia utopii w filozofii i literaturze;
wie, czym różni się utopia od dystopii.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Utopie w literaturze”. Prosi uczestników zajęć o przygotowanie odpowiedzi na pytania zawarte we „Wprowadzeniu”:
– Jak zorganizować społeczeństwo doskonałe?
– Czy społeczeństwo może być pozbawione wad?
– Czy przychodzą ci do głowy przykłady rzeczywistych państw, które miały być w zamyśle doskonałe?
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Uczniowie przystępują do pracy, logując się i dołączając do grupy na platformie (na telefonach komórkowych, komputerach lub tabletach). Po czynnościach organizacyjnych i podaniu tematu lekcji nauczyciel weryfikuje stan przygotowania uczniów do lekcji. Prosi wybranego lub chętnego ucznia o zaprezentowanie odpowiedzi na pytania podane przed lekcją. Uczniowie dyskutują i zapisują wnioski.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel omawia najważniejsze kwestie poruszone w zakładce „Przeczytaj”:
– znaczenie terminu „utopia”;
– społeczeństwa doskonałe w filozofii;
– utopie w literaturze.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie poleceń do multimedium:
– Zapoznaj się z fragmentem jednej z najsłynniejszych dystopii XX w., powieści „Nowy wspaniały świat”. Czy twoim zdaniem poddaje on krytyce jakieś zjawiska obecne we współczesnym świecie? Jeśli tak – jakie?
– Przyjmijmy założenie, że Aldous Huxley przywołuje w swojej powieści utopijne założenia Platona, stanowiące fundament jego koncepcji doskonałego państwa. Spróbuj rozpoznać te elementy w tekście i wypisz je poniżej. Jak przekształca je Huxley?
Uczniowie pracują w parach, następnie omówienie wyników na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Omówienie odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenie nr 5.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie rozwiązać ćwiczenia 6‑8.
Materiały pomocnicze:
Baer U., Gry dyskusyjne, Lublin 2000.
Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa 2003.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.