Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Gra z konwencją literacką – współczesne bajki Zbigniewa Herberta.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje wybrane bajki Ignacego Krasickiego i Zbigniewa Herberta, utrwalając wiadomości o wyznacznikach gatunkowych bajki,
porównuje bajkę Zbigniewa Herberta z bajkami Ignacego Krasickiego (w tym role bohaterów),
interpretuje symbolikę róży i wiatru w bajce Herberta,
wyjaśnia, na czym polega gra z konwencją literacką w bajkach Herberta,
rozpoznaje ironię w wypowiedzi literackiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana,
metoda ćwiczeń przedmiotowych,
praca z tekstem literackim,
praca z e‑materiałem,
analiza i analiza porównawcza.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się z blokiem tekstowym oraz schematem interaktywnym zamieszczonymi w e‑materiale Gra z konwencją literacką – współczesne bajki Zbigniewa Herberta. Poleca także, by przypomnieli sobie cechy gatunkowe bajek na podstawie Bajek Ignacego Krasickiego.
Faza wprowadzająca:
1. Lekcja rozpoczyna się od szybkiej powtórki: nauczyciel prosi jedną osobę, by notowała na tablicy, w formie mapy myśli, cechy gatunkowe bajki. Wszyscy uczniowie podają swoje propozycje, później notują mapę myśli w zeszytach.
2. Nauczyciel zapisuje na tablicy rzeczowniki: małpa, lis, kruk, lew, pszczoły, wilk, jagnię, owca. Pyta, dlaczego właśnie te zwierzęta zostały przywołane w lekcji dotyczącej bajek. Oczywista odpowiedź brzmi: ponieważ są bohaterami oświeceniowych bajek, a każda ze zwierzęcych postaci ma znaczenie alegoryczne. To element przyjętej konwencji literackiej (nauczyciel powinien się upewnić, że uczniowie rozumieją znaczenie terminu „konwencja literacka”; jeśli nie, ustalają to znaczenie w dyskusji, posiłkując się ewentualnie Słownikiem terminów literackich).
4. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wyświetla na tablicy schemat interaktywny dotyczący Bajek Zbigniewa Herberta. Odsłania kolejne utwory i prosi wybrane osoby o ich odczytanie. Następnie uczniowie wspólnie ustalają odpowiedź do polecenia 2 towarzyszącego schematowi, redagują ją w poprawnej formie pisemnej.
2. Podsumowaniem tej części lekcji jest wykonanie przez uczniów (w parach) polecenia 1 z multimedium.
3. Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 4‑osobowe grupy. Ich zadaniem będzie napisanie zarysu fabularnego krótkiej bajki, która, podobnie jak bajki Herberta, będzie łamać literacką konwencję gatunku. Prowadzący wskazuje, że uczniowie powinni pamiętać o następujących elementach redagowanego scenariusza:
- bohaterowie zwierzęcy o alegorycznym znaczeniu,
- groteska, ironia, humor,
- tematyka ogólnoludzka, z odniesieniem do współczesności,
- narrator‑obserwator, możliwy także komentarz odautorski,
- dowolna forma: bajka wierszowana, proza poetycka, proza.
Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi o prezentację efektów pracy grup. Wszyscy słuchacze oceniają, czy bajka napisana na podstawie przedstawionych wstępnych zarysów łamałaby konwencję gatunkową.
4. W ostatniej części tej fazy lekcji uczniowie wykonują indywidualnie wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćwiczenia 3 i 4.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi, by uczniowie zastanowili się nad odpowiedzią na pytanie: w jakim celu Zbigniew Herbert prowadzi grę z konwencją literacką?
2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, a uczniowie wypowiadają się na ich temat, dopisując na tablicy interaktywnej dalszy ciąg rozpoczętych zdań: Rozumiem…, Zabieram ze sobą…, Zostawiam…
Zadanie domowe
Polecenie z e‑materiału.
2. Wybierz dowolną bajkę Ignacego Krasickiego i ułóż w nawiązaniu do niej swoją, w której twórczo przekształcisz pierwowzór.
3. Opracuj inscenizację bajki Zbigniewa Herberta Wilk i owieczka, skupiając się na dialogach w tekście.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Lam, Dialogowość poezji Herberta, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja”, nr 1 (25).
Violetta Wróblewska, Bajka zwierzęca w tradycji ludowej i literackiej, Toruń 2011.
Zbigniew Herbert, Bajki, oprac. R. Krynicki, Kraków 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać schemat interaktywny do przygotowania się do lekcji powtórkowej lub do egzaminu.