Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Teksty źródłowe do ćwiczeń

Ignacy Krasicki, Jagnię i wilcy
1
Ignacy Krasicki Jagnię i wilcy

Zawżdy znajdzie przyczynę, kto zdobyczy pragnie.
Dwóch wilków jedno w lesie nadybali jagnię;
Już go mieli rozerwać; rzekł: „Jakim prawem?”
„Smacznyś, słaby i w lesie!” – Zjedli niezabawem.

2 Źródło: Ignacy Krasicki, Jagnię i wilcy, [w:] Bajki, oprac. Z. Goliński, Kraków 1975.
Zbigniew Herbert, Wilk i owieczka
1
Zbigniew Herbert Wilk i owieczka

Mam cię – powiedział wilk i ziewnął. Owieczka obróciła ku niemu załzawione oczy. – Czy musisz mnie zjeść? Czy to naprawdę jest konieczne?
 – Niestety muszę. Tak jest we wszystkich bajkach: Pewnego razu nieposłuszna owieczka opuściła mamę. W lesie spotkała złego wilka, który...
 – Przepraszam, nie jest tu las, tylko zagroda mego gospodarza. Nie opuściłam mamy. Jestem sierotą. Moją mamę zjadł także wilk.
 – Nic nie szkodzi. Po śmierci zaopiekują się tobą autorzy pouczających czytanek. Dorobią tło, motywy i morał. Nie miej do mnie żalu. Pojęcia nie masz, jak to głupio być złym wilkiem. Gdyby nie Ezop, usiedlibyśmy na tylnych łapach i oglądalibyśmy zachód słońca. Bardzo to lubię.
Tak, tak, kochane dzieci. Zjadł wilk owieczkę, a potem oblizał się. Nie naśladujcie wilka, kochane dzieci. Nie poświęcajcie się dla morału.

3 Źródło: Zbigniew Herbert, Wilk i owieczka, [w:] Wybór poezji, oprac. M. Mikołajczak, Wrocław 2018, s. 196.
Zbigniew Herbert, Wiatr i róża
1
Zbigniew Herbert Wiatr i róża

W ogrodzie rosła róża. Zakochał się w niej wiatr. Byli zupełnie różni, on – lekki i jasny, ona – nieruchoma i ciężka jak krew.
Przyszedł człowiek w drewnianych sabotachsabotysabotach i gołymi rękami zerwał różę. Wiatr skoczył za nim, ale tamten zatrzasnął przed nim drzwi.
– Obym skamieniał – zapłakał nieszczęśliwy. – Mogłem obejść cały świat, mogłem nie wracać wiele lat, ale wiedziałem, że na zawsze czeka.
Wiatr rozumiał, że aby naprawdę cierpieć, trzeba być wiernym.

4 Źródło: Zbigniew Herbert, Wiatr i róża, [w:] Wybór poezji, oprac. M. Mikołajczak, Wrocław 2018, s. 202.
saboty
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Wypisz po trzy cechy jagnięcia i wilków z utworu Ignacego Krasickiego oraz po trzy cechy owieczki i wilka z utworu Zbigniewa Herberta.

R1SsLZwv27zHJ
I. Krasicki, Jagnię i wilcy (Uzupełnij) (Uzupełnij) Z. Herbert, Wilk i owieczka (Uzupełnij) (Uzupełnij).
RPWLuONwCtP3611
Ćwiczenie 2
Spośród poniższych zdań wybierz tylko prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W obu utworach morał jest wyrażony wprost., 2. Bajka Wilk i owieczka jest grą z konwencją literacką., 3. W bajce Wilk i owieczka Herbert reinterpretuje charakterystyczne dla bajek typy bohaterów alegorycznych., 4. Utwory Herberta to baśnie., 5. Formą podawczą obu bajek Herberta jest monolog., 6. Wilk i owieczka oraz Wiatr i róża są klasycznymi bajkami., 7. W obu przypadkach Herbert nawiązuje do konkretnych oświeceniowych tekstów.
11
Ćwiczenie 3
RCcluQsuhgem0
A. Napisz, jaki morał wypływa z utworu Jagnię i wilcy Ignacego Krasickiego, a jaki z bajki Zbigniewa Herberta Wilk i owieczka. Sparafrazuj oba morały i odnieś je do hipotetycznej życiowej sytuacji. (Uzupełnij). B. Wypisz z tekstu bajki Wiatr i róża morał, a następnie sparafrazuj go i odnieś do hipotetycznej życiowej sytuacji. (Uzupełnij).
R129WQLFoL27m1
Ćwiczenie 4
W tekście Wilk i owieczka zaznacz na niebiesko te fragmenty, w których mówi się o bajce jako gatunku literackim (cechy, proces tworzenia bajek, itp.), na czerwono - fragmenty, w których można dostrzec odejście od wzorca gatunkowego, a na zielono - komentarze odautorskie. Zbigniew Herbert Wilk i owieczka Mam cię - powiedział wilk i ziewnął. Owieczka obróciła ku niemu załzawione oczy. - Czy musisz mnie zjeść? Czy to naprawdę jest konieczne? - Niestety muszę. Tak jest we wszystkich bajkach: Pewnego razu nieposłuszna owieczka opuściła mamę. W lesie spotkała złego wilka, który... - Przepraszam, nie jest tu las, tylko zagroda mego gospodarza. Nie opuściłam mamy. Jestem sierotą. Moją mamę zjadł takie wilk. - Nic nie szkodzi. Po śmierci zaopiekują się tobą autorzy pouczających czytanek. Dorobią tło, motywy i morał. Nie miej do mnie żalu. Pojęcia nie masz, jak to głupio być złym wilkiem. Gdyby nie Ezop, usiedlibyśmy na tylnych łapach i oglądalibyśmy zachód słońca. Bardzo to lubię. Tak, tak, kochane dzieci. Zjadł wilk owieczkę, a potem oblizał się. Nie naśladujcie wilka, kochane dzieci. Nie poświęcajcie się dla morału.
Źródło wiersza: Zbigniew Herbert, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, oprac. R. Krynicki, Kraków 2011, s. 192.
1
Ćwiczenie 4
R1YZMhkZvnM8A
Zbigniew Herbert Wilk i owieczka Mam cię – powiedział wilk i ziewnął. Owieczka obróciła ku niemu załzawione oczy. – Czy musisz mnie zjeść? Czy to naprawdę jest konieczne? – Niestety muszę. Tak jest we wszystkich bajkach: Pewnego razu nieposłuszna owieczka opuściła mamę. W lesie spotkała złego wilka, który... – Przepraszam, nie jest tu las, tylko zagroda mego gospodarza. Nie opuściłam mamy. Jestem sierotą. Moją mamę zjadł także wilk. – Nic nie szkodzi. Po śmierci zaopiekują się tobą autorzy pouczających czytanek. Dorobią tło, motywy i morał. Nie miej do mnie żalu. Pojęcia nie masz, jak to głupio być złym wilkiem. Gdyby nie Ezop, usiedlibyśmy na tylnych łapach i oglądalibyśmy zachód słońca. Bardzo to lubię. Tak, tak, kochane dzieci. Zjadł wilk owieczkę, a potem oblizał się. Nie naśladujcie wilka, kochane dzieci. Nie poświęcajcie się dla morału. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Jaka jest symbolika róży i wiatru w utworach literackich i sztuce? Dopasuj odpowiednie znaczenia. Skorzystaj ze słownika symboli i dopisz jeszcze inne znaczenia.

RC32mQLZn053D
WIATR Możliwe odpowiedzi: 1. piękno, 2. zmienność, 3. odnowienie, 4. twórcze natchnienie, 5. wolność, 6. erotyzm, 7. przemijanie rzeczy doczesnych, 8. miłość, 9. czystość, 10. czas, 11. porywczość, 12. męczeństwo Chrystusa, 13. nietrwałość, 14. niepokój RÓŻA Możliwe odpowiedzi: 1. piękno, 2. zmienność, 3. odnowienie, 4. twórcze natchnienie, 5. wolność, 6. erotyzm, 7. przemijanie rzeczy doczesnych, 8. miłość, 9. czystość, 10. czas, 11. porywczość, 12. męczeństwo Chrystusa, 13. nietrwałość, 14. niepokój
21
Ćwiczenie 6

Napisz, co symbolizują róża i wiatr w utworze Zbigniewa Herberta Wiatr i róża.

R1YfLi7xpTuxq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Która z bajek Zbigniewa Herberta jest bardziej zbliżona do utworów Ignacego Krasickiego? Uzasadnij swoją odpowiedź w trzech zdaniach rozwiniętych.

RDPQwjvecVWwq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Porównaj bajki: Jagnię i wilcy Ignacego Krasickiego oraz Wilk i owieczka Zbigniewa Herberta. Jaką funkcję pełni ironia w tych utworach?

R1FcEZTXZpCUG
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przygotuj notatkę, która mogłaby stać się punktem wyjścia do napisania wypracowania – analizy i interpretacji porównawczej Wilka i owieczki Zbigniewa Herberta oraz Wilka i baranka Stanisława Trembeckiego. W notatce odnieś się pokrótce do następujących zagadnień:

  1. Gatunek literacki.

  2. Podmiot liryczny.

  3. Sytuacja liryczna.

  4. Realizacja/przełamanie konwencji literackiej.

  5. Rola ironii.

  6. Morał.

RpNZNW9XY0GWb
(Uzupełnij).
Stanisław Trembecki, Wilk i baranek
Stanisław Trembecki Wilk I baranek

Racja mocniejszego zawsze lepsza bywa,
zaraz wam tego dowiodę.
Gdzie bieży krynica żywa,
poszło jagniątko chlipać sobie wodę.
Wilk tam naczczo nadszedłszy, szukając napaści,
rzekł do baraniego syna:
– A któż to ośmielił waści,
że się tak ważysz mącić mój napitek?
Nie ujdzie ci bezkarnie tak bezecna wina.
Baranek odpowiada, drżąc z bojaźni wszytek:
– Ach, Panie dobrodzieju! racz sądzić w tej sprawie łaskawie.
Obacz, że niżej ciebie, niżej stojąc zdroju,
nie mogę mącić Pańskiego napoju.
– Co? jeszcze mi zadajesz kłamstwo w żywe oczy?
Poczkaj‑no języku smoczy.
Przed rokiem zelżyłeś mnie paskudnemi słowy.
– Ja zaś? jeszczem i na to poprzysiąc gotowy,
że mnie zeszłego roku nie było na świecie.
– Czy ty, czy twój brat, czy który twój krewny,
dość, że tego jestem pewny,
że wy mi sławę szarpiecie.
Wy, pasterze i z waszą archandryjąarchandryjaarchandryją całą,
szczekacie na mnie, gdzie tylko możecie,
muszę tedy wziąć zemstę okazałą.
Po tej skończonej perorze
capescapescapes jak swego i zębami porzeporzeporze.

5 Źródło: Stanisław Trembecki, Wilk I baranek, [w:] Z. Libera, Poezja polska XVIII wieku, Warszawa 1979.
archandryja
porze
capes

Praca domowa 2

Praca domowa

W bajce Niedźwiedzie Zbigniew Herbert żartobliwie naśladuje sposób pisania charakterystyczny dla pewnej grupy autorów. Jak myślisz, kogo imituje autor? Z czego wynika żartobliwy charakter tej bajki? Zapisz odpowiedź w kilku zdaniach.

Niedźwiedzie dzielą się na brunatne i białe oraz łapy, głowę i tułów. [...] One bardzo lubią łakomstwo. Do szkoły nie chcą chodzić, ale spać w lesie to proszę.