Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Bioindykacja
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz główne cechy organizmów wskaźnikowych i ich gatunki występujące w Polsce.
Nauczysz się, jak za pomocą obserwacji porostów zbadać stopień zanieczyszczenia powietrza w twojej miejscowości.
Dowiesz się o sposobach wykorzystania porostów w rolnictwie i leśnictwie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
prezentacja;
gra dydaktyczna;
praca z filmem;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Chętni/wybrani uczniowie pozyskują samodzielnie informacje dotyczące organizmów wskaźnikowych wykorzystywanych w bioindykacji i przygotowują na ten temat wspólną prezentację. Prezentacja powinna zawierać przykłady gatunków występujących w Polsce wraz z ich zdjęciami (lub okazy tych organizmów).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie pytania zawartego we wprowadzeniu: „Jak za pomocą porostów zbadać stopień zanieczyszczenia powietrza?”.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z filmem pt. „Bioindykacja”. Uczniowie dzielą się na zespoły i na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania quizowe dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 2 („Wyjaśnij, czym jest skala porostowa, i podaj dwa przykłady gatunków porostów występujących w strefie czystego powietrza”). Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem.
Praca z grafiką interaktywną pt. „Porosty jako organizmy wskaźnikowe”. Uczniowie zapoznają się z materiałem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do polecenia nr 1 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, czy porosty mogą być organizmami przydatnymi w ochronie środowiska). Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Praca domowa:
Omów znaczenie organizmów wskaźnikowych w rolnictwie i leśnictwie.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.