Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Zarządzanie projektem informatycznym
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz etapy pracy nad projektem.
Wyjaśnisz rożnicę między historyjką a przypadkiem użytkownika.
Zapoznasz się z podstawowymi informacjami dotyczącymi biznesplanu.
Wymienisz i scharakteryzujesz przykładowe metodologie wykorzystywane w pracy nad projektem.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Projekt informatyczny: jak nim zarządzać?”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie w domach przypominają sobie najważniejsze informacje z e‑materiału Zwinne metodyki tworzenia oprogramowaniaZwinne metodyki tworzenia oprogramowania.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Infografika”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z jego treścią. Zapisują ewentualne problemy i pytania. Po czym następuje dyskusja, w trakcie której nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe treści.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy składające się z 5 osób. Każda z grup przygotowuje trzy propozycje problemu, który ma rozwiązać przygotowywany projekt. Nauczyciel losuje dla każdej grupy problem. Jeśli wylosuje problem zaproponowany przez daną grupę, losuje ponownie.
Grupy najpierw przygotowują szacowane koszty inwestycji (nie muszą wymyślać konkretnych wartości, wystarczy wypisanie tego, co może stać się potencjalnym kosztem); umieszczają to w swoim biznesplanie. To samo robią z interesariuszami projektu i analizą SWOT.
Grupy prezentują przygotowane przez siebie zarysy biznesplanów.
Grupy dyskutują na temat tego, jakie czynniki mogą wpływać na sukces projektu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 1–2 oraz 4 z sekcji „Infografika”.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Infografika” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.