Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Kompetencje oczekiwane na rynku pracy, czyli co powinienem umieć?

Grupa docelowa

Szkoła podstawowa, klasa VIII

Ogólny cel kształcenia

Uczeń używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej i dostosowuje sposób wyrażania do zamierzonego celu wypowiedzi.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia

18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie

uczenia się przez całe życie:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie;

  • Inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczniowie:

  • odbierają komunikaty nadawane za pomocą środków audiowizualnych,

  • analizują język i formę ogłoszenia o pracę,

  • przygotowują zestawienia umiejętności i kompetencji poszukiwanych u współczesnych pracowników,

  • w grupach przygotowują list motywacyjny, w którym zaprezentują potencjalnemu pracodawcy siebie i swoje kompetencje w przyszłości,

  • przeprowadzają symulację rozmowy kwalifikacyjnej.

Metody/techniki kształcenia

  • metoda asymilacji wiedzy - pogadanka

  • metoda praktyczna - tworzenie tekstu

  • metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy - “burza mózgów”

  • metody inscenizacyjne - drama

Formy pracy

  • zbiorowa

  • grupowa

  • indywidualna

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

1. Nauczyciel pyta uczniów, jaki jest ich wymarzony zawód i dlaczego chcieliby go wykonywać w przyszłości.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel wyświetla film Kompetencje oczekiwane na rynku pracy, czyli co powinienem umieć?. Przerywa po wypowiedzi dyrektora przedsiębiorstwa. Rysuje na tablicy tabelę z podziałem na kompetencje twarde i miękkie, a następnie zadaje pytanie: Jakie kompetencje będą wam potrzebne do wykonywania wymarzonego zawodu? Prosi uczniów o podchodzenie do tablicy i wypełnienie tabeli, w odniesieniu do wybranej profesji.

2. Następnie w celu utrwalenia wiadomości zdobytych po obejrzeniu tej części filmu uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne od 1 do 7. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem.

3. Nauczyciel wyświetla dalszy ciąg filmu.

4. Po obejrzeniu filmu uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne od 8 do 10. Odpowiedzi omawiają wspólnie z nauczycielem.

5. Następnie nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły i wręcza każdej grupie przykładowe ogłoszenie o pracę, które powinno być okrojone o jakiś element (np. opis warunków pracy, zakres obowiązków, nazwę firmy, wymagania). Np.

Wydawnictwo Booker nieustannie się rozwija, a wraz z nim Dział Obsługi Klienta. W związku z tym, poszukujemy ambitnej osoby na stanowisko:

Specjalisty ds. obsługi klienta

Miejsce pracy: Jelenia Góra

ZAKRES OBOWIĄZKÓW:

  • profesjonalna obsługa naszych klientów

  • telefoniczny i mailowy kontakt z klientami

  • wyjazdy do klientów w celu prezentacji naszej oferty wydawniczej

  • doradztwo w zakresie wyboru najlepszej oferty

  • budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami

WYMAGANIA:

  • wykształcenie wyższe

  • doświadczenie w obsłudze klienta

  • znajomość języka angielskiego umożliwiająca kontakt z klientem zagranicznym

  • biegła znajomość j. polskiego

  • prawo jazdy kat. B (czynne)

  • gotowość do podjęcia pracy o mobilnym charakterze

  • wysoka kultura osobista

  • chęć ciągłego rozwoju

OFERUJEMY:

  • stabilne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę

  • Bezpłatną prywatną opiekę medyczną dla Ciebie i Twojej rodziny

  • sfinansowanie zajęć fitness

  • szkolenia

  • rozwój osobisty

  • przyjazną i koleżeńską atmosferę w zespole

PROCES REKRUTACJI:

Wybrane osoby są zapraszane na rozmowę z przyszłym przełożonym oraz działem HR.

Każdy kandydat, który zostanie zaproszony na rozmowę otrzyma informację zwrotną z ostateczną decyzją.

Zgłoszenia prosimy wysyłać na adres booker@booker.pl do 30 kwietnia.

Uprzejmie informujemy, iż skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami.

Uczniowie mają za zadanie rozpoznać, którego elementu brakuje, a następnie samodzielnie uzupełniają ogłoszenie. Swoje pomysły odczytują na forum klasy. Następnie wspólnie określają elementy ogłoszenia, analizują język (np. wykrzyknienia, przymiotniki, zwroty grzecznościowe) i formę (np. skrótowość, skróty, wyliczenia, równoważniki zdań) ogłoszeń o pracę.

6. Uczniowie układają w grupach list motywacyjny, w odpowiedzi na otrzymane wcześniej ogłoszenie o pracę. Wcześniej omawiają
z nauczycielem konstrukcję listu motywacyjnego, wymieniają jego najważniejsze cechy i elementy. Prezentują swoje prace na forum klasy.

7. Uczniowie wraz z nauczycielem zastanawiają się, jakie pytania może zadać potencjalny pracodawca podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Następnie dobierają się w pary, aby odegrać scenę rozmowy kwalifikacyjnej. Każdy z nich raz wciela się w rolę pracodawcy, raz kandydata do pracy. Na zakończenie, chętni mogą zaprezentować przebieg rozmowy na forum klasy.

Faza podsumowująca

1. W ramach podsumowania, nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: W jaki sposób można osiągnąć sukces na rynku pracy? Uczniowie wykorzystują wiadomości zdobyte w czasie oglądania filmu i całej lekcji.

Praca domowa

1. Zaprojektuj niebanalne CV w formie papierowej lub multimedialnej, pamiętając o jego najważniejszych elementach (danych osobowych, wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach, znajomości języków).

m30ee8acec7d87743_1520001429923_0

Metryczka

Tytuł

Kompetencje oczekiwane na rynku pracy, czyli co powinienem umieć?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Jaki zawód wybrać?

Przedmiot

Język polski

Etap edukacyjny

II/szkoła podstawowa

Nowa podstawa programowa

I. Kształcenie literackie i kulturowe.

2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:

1) identyfikuje wypowiedź jako tekst informacyjny, publicystyczny lub reklamowy;

2) wyszukuje w tekście informacje wyrażone wprost i pośrednio;

4) dostrzega relacje między częściami wypowiedzi (np. tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie);

5) odróżnia zawarte w tekście informacje ważne od drugorzędnych;

II. Kształcenie językowe.

3) dostrzega rolę czasownika w wypowiedzi, odróżnia czasowniki dokonane od niedokonanych, rozpoznaje bezosobowe formy czasownika: formy zakończone na -no, -to, konstrukcje z się; rozumie ich znaczenie w wypowiedzeniu oraz funkcje w tekście;

4) rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu i rodzaju gramatycznego odpowiednio: rzeczownika, przymiotnika, liczebnika, czasownika i zaimka oraz określa ich funkcje w wypowiedzi; oddziela temat fleksyjny od końcówki;

5) rozumie konstrukcję strony biernej i czynnej czasownika, przekształca konstrukcję strony biernej i czynnej i odwrotnie, odpowiednio do celu
i intencji wypowiedzi;

2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:

1) wskazuje główne cechy języka mówionego i języka pisanego;

2) posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny;

3) używa stylu stosownego do sytuacji komunikacyjnej;

6) rozpoznaje słownictwo neutralne i wartościujące, rozumie ich funkcje w tekście;

7) dostosowuje sposób wyrażania się do zamierzonego celu wypowiedzi;

3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:

1) identyfikuje tekst jako komunikat; rozróżnia typy komunikatu: informacyjny, literacki, reklamowy, ikoniczny;

4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:

1) pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni;

2) poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, znaku wykrzyknika, cudzysłowu, dwukropka, średnika, nawiasu.

IV. Samokształcenie. Uczeń:

9) rozwija umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną oraz zasobami internetowymi i wykorzystuje te umiejętności do prezentowania własnych zainteresowań.

Klasy VII i VIII. Uczeń spełnia wymagania określone dla klas IV–VI.

III. Tworzenie wypowiedzi.

2. Mówienie i pisanie.

Uczeń:

1) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: recenzja, rozprawka, podanie, życiorys, CV, list motywacyjny, przemówienie, wywiad;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym  

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie;

  • Inicjatywność i przedsiębiorczość.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczniowie:

  • odbierają komunikaty nadawane za pomocą środków audiowizualnych,

  • analizują język i formę ogłoszenia o pracę,

  • przygotowują zestawienia umiejętności i kompetencji poszukiwanych u współczesnych pracowników,

  • w grupach przygotowują list motywacyjny, w którym zaprezentują potencjalnemu pracodawcy siebie i swoje kompetencje w przyszłości,

  • przeprowadzają symulację rozmowy kwalifikacyjnej.

Powiązanie z e‑podręcznikiem

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/221804/v/22/t/student-canon/m/j0000008GCB5v22