Dla nauczyciela
Autorki: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Starogrecki ideał rycerza‑herosa na podstawie tekstu Marii Ossowskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje decyzje i postępowanie antycznych rycerzy‑herosów na podstawie filmu Troja W. Petersena,
ocenia konsekwencje decyzji wybranych postaci eposów homeryckich,
rozpoznaje cechy etosu rycerskiego na podstawie tekstu Marii Ossowskiej Ethos rycerski i jego odmiany,
sprawdza swoją wiedzę, biorąc udział w grze edukacyjnej,
redaguje wypowiedź argumentacyjną, oceniając starogrecki etos rycerza‑herosa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
drzewko decyzyjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
karta pracy.
Uwaga: należy tak przygotować losowanie, aby utworzyć grupy zadaniowe do pracy na lekcji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o ich refleksje związane z filmem Troja i na podstawie zadań przydzielonych przed lekcją tworzy grupy zadaniowe.
Nauczyciel informuje uczniów, że wykorzystają na lekcji metodę zwaną drzewkiem decyzyjnym, i objaśnia jej zasady.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel organizuje pracę 5 grup i przydziela zadania:
Grupa I. Analiza decyzji Achillesa przystępującego do wojny; rozpisanie sytuacji, nazwanie możliwych rozwiązań, analiza pozytywnych i negatywnych skutków, nazwanie celów i wartości. Uczniowie pracują metodą drzewka decyzyjnego.
Grupa II. Analizuje decyzję o udziale Hektora w pojedynku, wykorzystuje drzewko decyzyjne.
Grupa III. Metodą drzewka decyzyjnego analizuje konsekwencje pomysłu Odyseusza związanego z koniem trojańskim.
Grupa IV. Analizuje metodą drzewka decyzyjnego wyprawę Priama do obozu wroga.
Grupa V. Wykorzystuje drzewko decyzyjne do przedstawienia wyborów Parysa związanych z uprowadzeniem i zatrzymaniem Heleny.
Grupy przedstawiają efekty pracy, udzielają koleżankom i kolegom informacji zwrotnej. Plakaty z rozpisanymi decyzjami bohaterów umieszczają w widocznym miejscu.Jeśli wystarczy czasu, uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ogłasza konkurs na 100‑procentowe rozwiązanie gry edukacyjnej zamieszczonej w e‑materiale. Uczniowie grają w nią, a następnie wymieniają się spostrzeżeniami na temat gry, mówią o pytaniach, które uznali za trudne.
Praca domowa:
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej: Czy kodeks honorowy współczesnych dowódców może wywodzić się z antycznej Grecji? Uzasadnij swoje stanowisko w wypowiedzi argumentacyjnej.
Materiały pomocnicze:
Marcin Darmas, Obywatel rycerz, Warszawa 2014.
Troja, reż. Wolfgang Petersen, film z 2004 r.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.