Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Gombrowiczowska koncepcja artysty i dzieła
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, co jest głównym problemem powieści Witolda Gombrowicza Ferdydurke,
charakteryzuje poglądy Gombrowicza dotyczące roli artysty i jego koncepcję dzieła literackiego,
wyjaśnia, jaką funkcję pełni groteska w budowaniu koncepcji artysty i dzieła,
porównuje koncepcje twórczości literackiej Witolda Gombrowicza i Brunona Schulza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
mapa myśli;
sztuka teatralna;
film.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Gombrowiczowska koncepcja artysty i dzieła”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentem prozy w e‑materiale: Ferdydurke. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu biograficznego i/lub historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu. Będą pełniły rolę ekspertów.
Nauczyciel prosi, by zainteresowani uczniowie przygotowali do prezentacji na lekcji wybrane fragmenty filmu lub spektakli teatralnych, adaptacji Gombrowiczowskiej Ferdydurke (patrz materiały dodatkowe).
Poleca także, by wszyscy uczniowie przypomnieli sobie, jakie poglądy na temat twórczości literackiej i koncepcji sztuki panowały w różnych epokach, np. w romantyzmie i modernizmie.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od zaprezentowania wybranych przez uczniów scen z filmu lub spektaklu na podstawie Ferdydurke. Przed prelekcją nauczyciel prosi, by uczniowie zwrócili baczną uwagę na kreację postaci Józia oraz elementy groteski zastosowane przez reżyserów. Następnie pyta o wrażenia uczniów i ich refleksje na temat dzieła Gombrowicza w wersji literackiej i w adaptacjach innych artystów. Uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Faza realizacyjna:
Na początku drugiej fazy lekcji nauczyciel zadaje pytanie o rolę sztuki i artystów w różnych epokach literackich. prosi, by uczniowie przypomnieli, co sądzili na ten temat np. romantycy lub młodopolanie. Uczniowie odpowiadają, a nauczyciel ewentualnie uzupełnia podawane przez nich informacje. Następnie pyta: co na ten temat sądził Gombrowicz?
Prowadzący zajęcia poleca, by uczniowie zapoznali się z wykładem prof. A. Franaszka na temat idei sztuki wg Gombrowicza i wg Schulza. Później uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące filmowi. Wybrane osoby prezentują propozycje odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na podstawie informacji zdobytych podczas lekcji uczniowie opracowują mapę myśli, której centralnym polem będzie: Gombrowiczowska koncepcja artysty i dzieła.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Jerzy Giedroyc, Witold Gombrowicz, Listy 1950‑1969, wyd. Czytelnik.
Ferdydurke, reż. Jerzy Skolimowski, 1991
Ferdydurke, reż. Maciej Wojtyszko, Teatr Telewizji 1985
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.