Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Zastosowanie wodorotlenków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowym i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia dziedziny życia, w których zastosowanie znalazły wodorotlenki;
omawia zastosowanie wodorotlenków w danej dziedzinie życia;
omawia właściwości wodorotlenków, które zdecydowały o zastosowaniu ich w medycynie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
technika gadająca ściana;;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w epodręczniku;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, marker.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów: Burza mózgów wokół dziedzin, w których znalazły zastosowanie wodorotlenki.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na dziewięć grup, z czego zadaniem każdej jest opracowanie zastosowania wodorotlenków w jednej dziedzinie życia, np. w przemyśle, rolnictwie itd. Nauczyciel przydziela grupie daną dziedzinę życia, bądź uczniowie ją losują. Prowadzący zajęcia rozdaje arkusze papieru A2/A3, mazaki. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału i grafiki interaktywnej. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Okienko informacyjne - forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się oraz zawarte w medium bazowym.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania:
Które wodorotlenki są stosowane do produkcji mydła?
Które wodorotlenki są stosowane w medycynie?
Które wodorotlenki są stosowane do produkcji leków?
Które wodorotlenki są stosowane do produkcji kosmetyków?
Które wodorotlenki stosowane są w budownictwie?
Które wodorotlenki są stosowane jako elektrolit w bateriach?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być użyta jako forma utrwalająca w podsumowaniu lekcji lub jako forma wprowadzająca przed przystąpieniem do wykonywanych zadań czy przygotowywania się ucznia do lekcji/sprawdzianu. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać to medium do samodoskonalenia.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Które wodorotlenki są stosowane do produkcji mydła?
Które wodorotlenki są stosowane w medycynie?
Które wodorotlenki są stosowane do produkcji leków?
Które wodorotlenki są stosowane do produkcji kosmetyków?
Które wodorotlenki stosowane są w budownictwie?
Które wodorotlenki są stosowane jako elektrolit w bateriach?
Arkusze papieru A2/A3, kredki, mazaki, glutaki.
Nauczyciel przygotowuje karteczki z nazwami dziedzin życia do rozlosowania przez poszczególne grupy.