Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Józef Tischner: etyka solidarności, dobro i wartości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje poglądy etyczne Józefa Tischnera;
ocenia rolę sumienia w filozofii J. Tischnera
dokonuje analizy fragmentów tekstów J. Tischnera: Etyki solidarności, Ksiądz na manowcach;
ocenia kondycję społeczeństwa na podstawie współczesnej interpretacji filozofii J. Tischnera.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Józef Tischner: etyka solidarności, dobro i wartości” ze wskazaniem na znajdujący się w sekcji „Przeczytaj” tekst źródłowy Etyka solidarności. Uczniowie przygotowują przykład jednego dzieła sztuki korespondującego z treścią wskazanego tekstu, wraz z uzasadnieniem.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest solidarność? Jak rozumiesz to pojęcie? Czym ona się przejawia?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło związane z tematem zajęć: filozofia Józefa Tischnera. Uzupełnia mapę myśli o trzy elementy:
– spontaniczny akt moralny,
– ja aksjologiczne,
– filozofia dramatu.
Zadaniem uczniów jest uzupełnienie informacji dotyczących wymienionych elementów. Uczestnicy zajęć podają swoje pomysły, a wyznaczony moderator zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli/pojęć. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie czyta polecenia i ćwiczenia:
– Jak rozumiesz przedstawioną przez autora różnicę między pojęciem a ideą?
– Na czym polega różnica między krzywdą zawinioną a niezawinioną przez człowieka? Rozwiń argumentację autora.
– Dlaczego sumienie jest warunkiem solidarności? Odpowiedź uzasadnij, odwołując się także do własnych argumentów.
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Animacja”. Wybrany uczeń odczytuje polecenie: Zapoznaj się z treścią animacji. Co Wojciech Bonowicz mówi o aktualności tekstów Józefa Tischnera?
Wspólna praca całego zespołu klasowego nad poleceniami i ćwiczeniami zawartymi w sekcji.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wspólnie udzielają odpowiedzi na polecenie nr 2 z zakładki „Animacja”: Zastanów się nad kondycją społeczeństwa prezentowaną przez Wojciecha Bonowicza w odniesieniu do myśli Józefa Tischnera. Czy dostrzegasz jeszcze inne przykłady problemów dotyczących solidarności i wspólnotowości w społeczeństwie?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wciel się w rolę Józefa Tischnera. Na przykładzie dowolnego wydarzenia opisywanego w mediach, napisz krótki tekst, który mógłby być komentarzem filozofa do bieżących wydarzeń społeczno‑politycznych.
Materiały pomocnicze:
Tischner J., Nadzieja mimo wszystko, Kraków 2020.
Puczek E., Tischner J., Sprawy ludzkie: Józef Tischner w rozmowie z Eweliną Puczek, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.