Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to są karbokationy i jakie czynniki wpływają na ich trwałość?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
9) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje strukturę karbokationów;
identyfikuje karbokation metylowy, karbokation pierwszorzędowy, drugorzędowy i trzeciorzędowy;
udowadnia, dlaczego trwałość karbokationów wzrasta wraz ze wzrostem rzędowości.
omawia czynniki wpływające na trwałość karbokationów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiałów źródłowych;
modelowanie;
mapa pojęciowa;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
modele kulkowo‑pręcikowe;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja: nauczyciel wykorzystuje wprowadzenie zawarte w e‑materiale.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół karbokationu. Uczniowie rysują mapę pojęć (w mapie powinny pojawić się takie terminy jak: kation, karbokation, rzędowość, trwałość. Inne pojęcia pojawiające się podczas lekcji powinny być dopełnieniem mapy).
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami w e‑materiale i poszukują odpowiedzi na pytanie, czym są karbokationy. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie wyjaśniają pojęcie na forum klasy, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów. Nauczyciel, w razie potrzeby, wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe lub plastelinę i wykałaczki. Uczniowie budują modele chemiczne: karbokationu metylowego, wybranych karbokationów pierwszorzędowych, drugorzędowych i trzeciorzędowych, dbając o zachowanie odpowiedniego kształtu. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i wspiera ich. Uczniowie na sygnał nauczyciela podnoszą do góry karbokation o największej trwałości, najmniejszej trwałości, karbokation drugi w kolejności co do trwałości itd.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy i odsyła ich do multimedium – mapy pojęciowej. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się jednym z czterech czynników wpływających na trwałość karbokationów:
I grupa – hiperkoniugacja;
II grupa – efekt indukcyjny;
III grupa – efekt rezonansowy;
IV grupa – obecność heteroatomu dysponującego wolnymi parami elektronowymi.
Po zapoznaniu się przedstawiciele poszczególnych grup relacjonują treści dotyczące poszczególnych czynników. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i w razie potrzeby wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie w tych samych grupach wykonują zawarte polecenia w multimedium.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Czy karbokationy posiadają ładunek dodatni na atomie azotu?
Czy karbokationy posiadają ładunek dodatni na atomie węgla?
Czy karbokation posiadający atom węgla z ładunkiem dodatnim połączony z trzema innymi atomami węgla jest drugorzędowy?
Czy karbokation posiadający atom węgla z ładunkiem dodatnim połączony z trzema innymi atomami węgla jest trzeciorzędowy?
Czy wraz ze wzrostem rzędowości karbokationów rośnie ich trwałość?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czy karbokationy posiadają ładunek dodatni na atomie azotu?
Czy karbokationy posiadają ładunek dodatni na atomie węgla?
Czy karbokation posiadający atom węgla z ładunkiem dodatnim połączony z trzema innymi atomami węgla jest drugorzędowy?
Czy karbokation posiadający atom węgla z ładunkiem dodatnim połączony z trzema innymi atomami węgla jest trzeciorzędowy?
Czy wraz ze wzrostem rzędowości karbokationów rośnie ich trwałość?
Nauczyciel przygotowuje alternatywnie plastelinę i wykałaczki.