Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | W jaki sposób analizować etykiety produktów spożywczych, aby właściwie zaplanować posiłek pod kątem energetycznym |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Co nazywamy wartością energetyczną żywności?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyświetla kilka etykiet produktów. Uczniowie z pomocą nauczyciela wyjaśniają, co oznaczają poszczególne zapisy na etykiecie. Nauczyciel omawia pojęcie wartości energetycznej żywności, podając jednostki, w jakich się ją wyraża. Nauczyciel wyjaśnia, że ilość dostarczanej energii musi być równa energii wydatkowanej. Zwraca przy tym uwagę na to, że wartość energetyczna, to tylko jeden z aspektów żywienia. Należy też pamiętać, aby dieta była kompletna, bogata we wszystkie najważniejsze składniki odżywcze. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dyskutują o wnioskach z filmu edukacyjnego i porównują uzyskane w grupach wyniki polecenia aktywizującego. Zastanawiają się, czy potrawa mniej kaloryczna jest zawsze lepsza od bardziej kalorycznej. Z pomocą nauczyciela dochodzą do wniosku, że warto brać pod uwagę zarówno wartość energetyczną, jak i składniki potraw. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń: 1. dla uczniów realizujących podstawowy zakres podstawy programowej: obowiązkowo zadania 1‑3 i do wyboru jedno z zadań 4‑6. 2. dla uczniów realizujących rozszerzony zakres podstawy programowej: obowiązkowo zadania: 1‑3, do wyboru jedno z zadań 4‑6 i jedno z zadań 7‑8. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji lub przed lekcją, aby następnie na lekcji przedyskutować wnioski z filmu. |