Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Krystyna Wosińska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

W jaki sposób analizować etykiety produktów spożywczych, aby właściwie zaplanować posiłek pod kątem energetycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
V. Termodynamika. Uczeń:
5) posługuje się pojęciem wartości energetycznej paliw i żywności.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VI. Termodynamika. Uczeń:
7) posługuje się pojęciem wartości energetycznej paliw i żywności.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśnia, czym jest wartość energetyczna żywności,

  2. rozróżnia wartość energetyczną głównych składników pożywienia: tłuszczów, białek i węglowodanów,

  3. charakteryzuje zasady zdrowego odżywiania się,

  4. analizuje informacje znalezione na etykietach produktów spożywczych i wartościuje je, by prawidłowo komponować swoje posiłki.

Strategie nauczania

strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów)

Metody nauczania

wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach, praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia

Materiały pomocnicze:

e‑materiały: „Co nazywamy wartością energetyczną żywności?”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”.
Odwołanie do codziennej wiedzy uczniów o informacjach znajdujących się na etykietach produktów.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyświetla kilka etykiet produktów. Uczniowie z pomocą nauczyciela wyjaśniają, co oznaczają poszczególne zapisy na etykiecie. Nauczyciel omawia pojęcie wartości energetycznej żywności, podając jednostki, w jakich się ją wyraża. Nauczyciel wyjaśnia, że ilość dostarczanej energii musi być równa energii wydatkowanej. Zwraca przy tym uwagę na to, że wartość energetyczna, to tylko jeden z aspektów żywienia. Należy też pamiętać, aby dieta była kompletna, bogata we wszystkie najważniejsze składniki odżywcze.
Uczniowie w grupach porównują wartości odżywcze twarogu tłustego i półtłustego oraz kilku przekąsek i wybierają produkty o największej i najmniejszej wartości kalorycznej. Uczniowie oglądają film edukacyjny, a następnie w grupach rozwiązują umieszczone pod nim polecenia aktywizujące.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dyskutują o wnioskach z filmu edukacyjnego i porównują uzyskane w grupach wyniki polecenia aktywizującego. Zastanawiają się, czy potrawa mniej kaloryczna jest zawsze lepsza od bardziej kalorycznej. Z pomocą nauczyciela dochodzą do wniosku, że warto brać pod uwagę zarówno wartość energetyczną, jak i składniki potraw.

Praca domowa:

Zadania z zestawu ćwiczeń:

1. dla uczniów realizujących podstawowy zakres podstawy programowej: obowiązkowo zadania 1‑3 i do wyboru jedno z zadań 4‑6.

2. dla uczniów realizujących rozszerzony zakres podstawy programowej: obowiązkowo zadania: 1‑3, do wyboru jedno z zadań 4‑6 i jedno z zadań 7‑8.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji lub przed lekcją, aby następnie na lekcji przedyskutować wnioski z filmu.