Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Chrześcijańska demokracja – przykłady
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia genezę chrześcijańskiej demokracji;
analizuje poglądy chadecji;
charakteryzuje głównych przedstawicieli chrześcijańskiej demokracji;
wskazuje wspólne cechy myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
burza mózgów;
debata oksfordzka;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Omówienie celów lekcji i prezentacja jej tematu.
2. Zapisanie na tablicy pojęć – Rerum novarum i chrześcijańska demokracja (chadecja). Uczniowie w trakcie burzy mózgów podają skojarzenia dotyczące tych haseł. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i utworzenie definicji tych pojęć.
3. Dyskusja na temat: „Dlaczego doszło do powstania myśli chrześcijańsko‑demokratycznej?”. Wybrani uczniowie przedstawiają swoje wnioski, które są zapisywane na tablicy. Uzupełnienie informacji o genezie ruchu przez nauczyciela.
Faza realizacyjna
1. Omówienie przyczyn powstania i celów działalności chrześcijańskiej demokracji na przełomie wieków XIX i XX. Rola papieża Leona XIII i jego następców w kształtowaniu się chadecji i jej poglądów.
2. Charakterystyka podstawowych założeń ideologii chadeckiej:
rozdział Kościoła od państwa;
demokracja jako ustrój polityczny;
zasada subsydiarności;
personalizm;
solidaryzm społeczny;
własność prywatna podstawą gospodarki.
3. Analiza prezentacji multimedialnej poświęconej wybitnym przedstawicielom myśli chadeckiej w Polsce i na świecie.
4. Porównanie poglądów katolickiej nauki społecznej z poglądami socjaldemokracji. Zadaniem uczniów jest wynotowanie najważniejszych faktów, podobieństw i różnic. Następnie na podstawie dostępnych materiałów uczniowie tworzą zapisy na tablicy, które powinny być widoczne przez cały czas trwania zajęć, gdyż mogą one służyć im w czasie debaty oksfordzkiej.
5. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy zgodnie z zasadami przeprowadzania debaty oksfordzkiej – zwolennicy tezy, przeciwnicy tezy i publiczność. Wybierani są też marszałek i sekretarz. Temat debaty: „Czy poglądy katolickiej nauki społecznej i socjaldemokracji są podobne?”.
6. Uczniowie otrzymują czas na przygotowanie swoich argumentów, a następnie marszałek rozpoczyna debatę. Po przeprowadzonej debacie, w której każda ze stron ma określony czas na swoje wystąpienie, następuje głosowanie – publiczność decyduje, która ze stron za pomocą swoich argumentów bardziej przekonała ją do swojego zdania. Podsumowanie wyników debaty i ich omówienie przez nauczyciela przy pomocy uczniów. Ocena siły argumentów obu stron i sposobu ich prezentowania.
Faza podsumowująca
1. Formą podsumowania całego tematu jest zastanowienie się nad rolą chadecji we współczesnym świecie oraz w Polsce.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Materiały pomocnicze:
Leon XIII, Encyklika o treści robotniczej – Rerum novarum, [w:] Dokumenty nauki społecznej Kościoła, cz. 1, red. nauk. Marian Radwan, Rzym–Lublin 1996.
Wiktor Skworc, Wojciech Korfanty jednym z najwybitniejszych synów Śląska, niedziela.pl.
Chrześcijańska demokracja. Koniec historii?, gosc.pl.
Kto wymyślił Unię Europejską? Ojcowie – założyciele UE, polskieradio.pl.
Jacek Bartyzel, Chadecja – owoc gnijący już w zarodku, pch24.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub innych prezentacji multimedialnych związanych z wielkimi postaciami polityki XX w.