Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dramaty życiowe bohaterów Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
porównuje budowę tragedii antycznej i współczesnej,
rozpoznaje właściwości tragizmu jako kategorii estetycznej,
wskazuje elementy antycznej tragedii Sofoklesa, do których odwołuje się Janusz Głowacki w sztuce Antygona w Nowym Jorku,
charakteryzuje postaci literackie w kontekście stereotypów narodowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z medium w sekcji „Film” oraz informacjami z bloku tekstowego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Prowadzący wyświetla fragment spektaklu Antygona w Nowym Jorku w reż. Kazimierza Kutza – rozmowę Saszy i Pchełki (od 00:36:14). Pyta uczniów o ich wrażenia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, na podstawie fragmentu spektaklu oraz cytatów z dramatu Janusza Głowackiego zawartych w bloku tekstowym lekcji, charakteryzują bohaterów Antygony w Nowym Jorku. Później nauczycie pyta: który z bohaterów sztuki J. Głowackiego najściślej wiąże ja z tragedią Sofoklesa? Uczniowie odpowiadają swobodnie. Pomocne w tej fazie pracy może być ćw. 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel wyświetla wykład eksperta. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Film”. Wskazane osoby prezentują odpowiedzi.
Później, wciąż pracując w parach, uczniowie rozwiązują ćw. 4 i 5 dotyczące kwestii tragizmu w tragedii Sofoklesa i sztuce Janusza Głowackiego.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej lekcję prowadzący może wykorzystać polecenie: Opracuj głos w dyskusji o sposobach pokonywania porażek życiowych i radzeniu sobie w różnych okolicznościach, tak by nie utracić wartości człowieczeństwa. W swojej wypowiedzi zastosuj chwyty retoryczne.
Nauczyciel otwiera dyskusję na ten temat, a uczniowie dzielą się swoimi opiniami i doświadczeniami.Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Narzędzia męki piekielnej są ludzkiej roboty... Rozważ tę myśl na podstawie analizy fragmentów dramatu Janusza Głowackiego Antygona w Nowym Jorku, wiersza Czesława Miłosza Ogród ziemskich rozkoszy. Piekło i obrazu Hieronima Boscha Ogród ziemskich rozkoszy. Piekło. Napisz rozprawkę, w której zastosujesz argumenty i kontrargumenty.
Materiały pomocnicze:
Rozmowy Po‑Szczególne, Waldemar Dąbrowski rozmawia z Januszem Głowackim, TVP VOD.
Beata Popczyk‑Szczęsna, Powtórzenia i powroty. O dramaturgii Janusza Głowackiego, Katowice 2015.
Antygona w Nowym Jorku, spektakl w reż. Kazimierza Kutza, Teatr Telewizji, 1995.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.