Sprawdź się
Które ze zdań na temat Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego są zgodne z wymową tekstu? Oznacz zdania w tabeli jako prawdziwe lub fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Akcja Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego i akcja Antygony Sofoklesa zawierają elementy podobne. | □ | □ |
| Los Saszy, podobnie jak bohaterów mitu tebańskiego, zdeterminowany jest przez fatum. | □ | □ |
| Bohaterowie Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, podobnie jak bohaterowie Antygony Sofoklesa, nie doświadczają kolizji wartości tragicznych. | □ | □ |
| W Antygonie Sofoklesa, podobnie jak w Antygonie w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, ukazany został absurd jednostkowych wypadków losowych. | □ | □ |
1. fatum, 2. Czynnie, 3. Anita, 4. Sasza, 5. wegetują, 6. naprawić, 7. Biernie, 8. umierają, 9. Pchełka, 10. przywary, 11. odnowić, 12. cechy – Żyd dba o własne interesy. Wie, co mu się opłaci. Czuje, że jego życie ma sens i będzie chciał je zmienić. W przeciwieństwie do Pchełki ma silną wolę. Zniewala go jego rosyjski charakter. Melancholia i skłonność do alkoholu – to one są jego przekleństwem. 1. fatum, 2. Czynnie, 3. Anita, 4. Sasza, 5. wegetują, 6. naprawić, 7. Biernie, 8. umierają, 9. Pchełka, 10. przywary, 11. odnowić, 12. cechy szanuje prawa, pielęgnuje dawne obrządki. Ale jest niedostosowana społecznie, żyje w malignie, opętana wspomnieniami i urojeniami o zmarłym przyjacielu. Nie zauważa świata wokół siebie. Bardzo pragnie miłości.
Bohaterowie nie umieją 1. fatum, 2. Czynnie, 3. Anita, 4. Sasza, 5. wegetują, 6. naprawić, 7. Biernie, 8. umierają, 9. Pchełka, 10. przywary, 11. odnowić, 12. cechy swojego życia. 1. fatum, 2. Czynnie, 3. Anita, 4. Sasza, 5. wegetują, 6. naprawić, 7. Biernie, 8. umierają, 9. Pchełka, 10. przywary, 11. odnowić, 12. cechy czekają na to, co przyniesie kolejny dzień.
Scharakteryzuj Saszę, Pchełkę i Anitę, dobierając odpowiednie sformułowania.
fatum, Biernie, umierają, Anita, Czynnie, Sasza, naprawić, cechy, wegetują, przywary, odnowić, Pchełka
Wszyscy bohaterowie ................... Nie są w stanie zrobić nic, co ich uratuje. Choć próbują, to .................. decyduje o ich klęsce życiowej. Ograniczają ich narodowe .................. (i zalety). .................. – Polak, jest złodziejem, pijakiem, fałszywym przyjacielem. Jest zawistny, zazdrosny i nieczuły. Łatwo wpada w złość. Cieszy go cudze nieszczęście. Nie umie cieszyć się szczęściem drugiego człowieka.
.................. – Żyd dba o własne interesy. Wie, co mu się opłaci. Czuje, że jego życie ma sens i będzie chciał je zmienić. W przeciwieństwie do Pchełki ma silną wolę. Zniewala go jego rosyjski charakter. Melancholia i skłonność do alkoholu – to one są jego przekleństwem. .................. szanuje prawa, pielęgnuje dawne obrządki. Ale jest niedostosowana społecznie, żyje w malignie, opętana wspomnieniami i urojeniami o zmarłym przyjacielu. Nie zauważa świata wokół siebie. Bardzo pragnie miłości.
Bohaterowie nie umieją .................. swojego życia. .................. czekają na to, co przyniesie kolejny dzień.
Porównaj budowę tragedii antycznej i dramatu Janusza Głowackiego. Uzupełnij tabelę.
Jedność miejsca, Jeden wątek, Jedność czasu, Troja, konflikt ojcobójcy Edypa, historia o artystach, jeden tydzień, kilka dni
| Zasada budowy | Antygona Sofoklesa | Antygona w Nowym Jorku Janusza Głowackiego |
|---|---|---|
| Jedność miejsca | ||
| Jeden wątek | ||
| Jedność czasu |
Tragizm to kolizja wartości. Na podstawie fragmentów Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego sformułuj co najmniej dwa argumenty, którymi uzasadnisz taką definicję.
Uzupełnij zdania dotyczące różnic w sposobie interpretowania tragizmu.
Wiedzą, fatum, wybór, losu, działanie, życie, metaforycznego opuszczenia parku, nałóg, marazm, zło, przepowiedni wyroczni, komizmu, odczuwania radości, przepowiednia, tragizmu, siebie samych, szczęście, przeznaczenia
Nad losami bohaterów antycznych ciążyło ................................................................. Nawet jeśli próbowali zapobiegać spełnieniu się ................................................................, nieuchronnie skazywali siebie na klęskę. Ich życiowe wybory stanowią ilustrację ................................................................ jako spełniania się z góry przewidzianego losu. Nie mogli uciec od ................................................................. Natomiast w dramacie Janusza Głowackiego bohaterowie są zniewoleni przez ................................................................ oraz nieudacznictwo. Charakteryzuje ich ................................................................ i nieumiejętność wyzwolenia się, ................................................................. ................................................................, co mogliby zrobić, by zmienić swoje życie, ale nie umieją tych planów zrealizować. Inaczej niż bohaterowie antyczni – mają .................................................................
Opisz, na czym polega nędza w życiu bohaterów Janusza Głowackiego. Zwróć uwagę na kwestie ekonomiczne, społeczne i polityczne.
Opracuj głos w dyskusji o sposobach pokonywania porażek życiowych i radzeniu sobie w różnych okolicznościach, tak by nie utracić wartości człowieczeństwa. W swojej wypowiedzi zastosuj chwyty retoryczne.
Narzędzia męki piekielnej są ludzkiej roboty... Rozważ tę myśl na podstawie analizy fragmentów dramatu Janusza Głowackiego Antygona w Nowym Jorku, wiersza Czesława Miłosza Ogród ziemskich rozkoszy. Piekło i obrazu Hieronima Boscha Ogród ziemskich rozkoszy. Piekło. Napisz rozprawkę, w której zastosujesz argumenty i kontrargumenty.