Które ze zdań na temat Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego są zgodne z wymową tekstu? Oznacz zdania w tabeli jako prawdziwe lub fałszywe. Akcja Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego i akcja Antygony Sofoklesa zawierają elementy podobne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Los Saszy, podobnie jak bohaterów mitu tebańskiego, zdeterminowany jest przez fatum. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bohaterowie Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, podobnie jak bohaterowie Antygony Sofoklesa, nie doświadczają kolizji wartości tragicznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Antygonie Sofoklesa, podobnie jak w Antygonie w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, ukazany został absurd jednostkowych wypadków losowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Które ze zdań na temat Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego są zgodne z wymową tekstu? Oznacz zdania w tabeli jako prawdziwe lub fałszywe. Akcja Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego i akcja Antygony Sofoklesa zawierają elementy podobne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Los Saszy, podobnie jak bohaterów mitu tebańskiego, zdeterminowany jest przez fatum. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bohaterowie Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, podobnie jak bohaterowie Antygony Sofoklesa, nie doświadczają kolizji wartości tragicznych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W Antygonie Sofoklesa, podobnie jak w Antygonie w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, ukazany został absurd jednostkowych wypadków losowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Które ze zdań na temat Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego są zgodne z wymową tekstu? Oznacz zdania w tabeli jako prawdziwe lub fałszywe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Akcja Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego i akcja Antygony Sofoklesa zawierają elementy podobne.
□
□
Los Saszy, podobnie jak bohaterów mitu tebańskiego, zdeterminowany jest przez fatum.
□
□
Bohaterowie Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, podobnie jak bohaterowie Antygony Sofoklesa, nie doświadczają kolizji wartości tragicznych.
□
□
W Antygonie Sofoklesa, podobnie jak w Antygonie w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, ukazany został absurd jednostkowych wypadków losowych.
□
□
R1Y17Yw98h9zg21
Ćwiczenie 2
RjDBp9XngY6I411
Ćwiczenie 3
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Porównaj budowę tragedii antycznej i dramatu Janusza Głowackiego. Uzupełnij tabelę.
Jedność miejsca, Jeden wątek, Jedność czasu, Troja, konflikt ojcobójcy Edypa, historia o artystach, jeden tydzień, kilka dni
Zasada budowy
Antygona Sofoklesa
Antygona w Nowym Jorku Janusza Głowackiego
Jedność miejsca
Jeden wątek
Jedność czasu
R19K2Xi0rvQ2W1
Ćwiczenie 3
11
Ćwiczenie 4
Tragizm to kolizja wartości. Na podstawie fragmentów Antygony w Nowym Jorku Janusza Głowackiego sformułuj co najmniej dwa argumenty, którymi uzasadnisz taką definicję.
R1Ewy4MOqNzd1
Porównaj losy bohaterów Sofoklesa (Antygony, Kreona) i bohaterów Janusza Głowackiego (Saszy, Pchełki i Anity) ze słownikową definicją tragizmu. Wyjaśnij, co znaczy słowo kolizja.
Bohaterowie dramatu Głowackiego nie potrafią okazać i przeżyć miłości, ponieważ tkwią w swoich słabościach. Sasza boi się opuścić „ławkę w parku” i dlatego nie zrealizuje swoich ambicji bycia artystą. Życiowa klęska bohaterów wynika z marazmu, braku odwagi i konsekwencji działania.
R8soTruGnn3VP11
Ćwiczenie 5
211
Ćwiczenie 6
Opisz, na czym polega nędza w życiu bohaterów Janusza Głowackiego. Zwróć uwagę na kwestie ekonomiczne, społeczne i polityczne.
R1F3IaNT6ins8
Zastanów się nad tym:
jakimi środkami potrzebnymi do życia dysponują bohaterowie Janusza Głowackiego;
jak odnoszą się do przedstawicieli innych narodowości, do innych ludzi;
w jaki sposób interpretują prawo, dlaczego znaleźli się w Stanach Zjednoczonych, skąd i dlaczego przybyli do parku. Uogólnij swoje przemyślenia i zapisz w równoważnikach.
Kwestie ekonomiczne
brak pracy i niezbędnych środków do życia
brak domu i stałego miejsca pobytu
Kwestie społeczne
stereotypy myślowe o innych
nieumiejętność współżycia
Kwestie polityczne
konflikt z prawem, które zamiast chronić, zakazuje
doświadczenie totalitaryzmu
31
Ćwiczenie 7
Opracuj głos w dyskusji o sposobach pokonywania porażek życiowych i radzeniu sobie w różnych okolicznościach, tak by nie utracić wartości człowieczeństwa. W swojej wypowiedzi zastosuj chwyty retoryczne.
R1IW6DgiBoYEO
Zastanów się nad tym, co to jest porażka życiowa i na czym polega. Następnie zbuduj zdania, w których użyjesz wymienionych sformułowań tak, by twoja wypowiedź miała charakter stanowiący.
Przykładowa odpowiedź: Niektórzy twierdzą, że porażki życiowe przerastają możliwości sprawcze człowieka, ja jednak uważam, że rację mają ci, którzy powtarzają: co nas nie zabije, to nas wzmocni.
311
Ćwiczenie 8
Narzędzia męki piekielnej są ludzkiej roboty... Rozważ tę myśl na podstawie analizy fragmentów dramatu Janusza Głowackiego Antygona w Nowym Jorku, wiersza Czesława Miłosza Ogród ziemskich rozkoszy. Piekło i obrazu Hieronima Boscha Ogród ziemskich rozkoszy. Piekło. Napisz rozprawkę, w której zastosujesz argumenty i kontrargumenty.
RcYSUAIVgQzIY
Jak zaczać? Zredaguj zdanie pojedyncze rozwinięte, w którym własnymi słowami odniesiesz się do cytatu w temacie. Zbuduj z tego zdania tezę. Pamiętaj o konieczności zrealizowania schematu kompozycyjnego rozprawki i podsumowaniu swoich rozważań. Przed rozpoczęciem pisania zapoznaj się z kryteriami oceny rozprawki w informatorze maturalnym z języka polskiego.
Sprawdź, czy udało ci się sformułować argumenty, które dowodzą twojego zdania, np.: o zachowaniu bohaterów w Antygonie w Nowym Jorku Janusza Głowackiego, sytuacji lirycznej w wierszu Czesława Miłosza i sposobie obrazowania w dziele Boscha.