Autor: Zyta Sendecka

Przedmiot: biologia

Temat: Formy morfologiczne i budowa komórek bakterii

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:
1) przedstawia budowę komórki prokariotycznej, z uwzględnieniem różnic w budowie ściany komórkowej bakterii Gram‑dodatnich i Gram‑ujemnych;
2) wyjaśnia różnice między archeowcami i bakteriami; przedstawia znaczenie archeowców; przedstawia różnorodność form morfologicznych bakterii;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisze budowę komórki prokariotycznej;

  • rozpozna elementy budujące komórkę prokariotyczną;

  • wyjaśni rolę wskazanego elementu komórki prokariotycznej;

  • zilustruje różnorodność form morfologicznych bakterii;

  • porówna archeowce z bakteriami;

  • określi znaczenie archeowców.

Strategie nauczania:

  • strategia kształcenia wyprzedzającego;

  • konstruktywizm;

  • strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • praca z tekstem;

  • gra dydaktyczna;

  • obserwacje mikroskopowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • mikroskop świetlny;

  • preparaty trwałe bakterii reprezentujących różne formy morfologiczne.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i porządkują informacje związane z tematem lekcji. Poszukują odniesień do własnej wiedzy.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie uzupełnili opis budowy bakterii (zob. materiały pomocnicze – zał. nr 1).

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wiesza otrzymane rysunki bakterii na tablicy – każdy z uczniów ma za zadanie dokonać oceny przynajmniej trzech prac, wypisując: co zrobił dobrze oraz co należy poprawić. Wzór do oceny prac stanowi ilustracja interaktywna pt. „Budowa komórki bakterii”.

  2. Uczniowie dobierają się w pary. Każda para opracowuje zestaw siedmiu kształtów bakterii (bez nazw), dodając również trzy „fałszywki”, np. w kształcie prostokątnym, wielokątnym. Gotowy zestaw uczniowie przekazują innej parze. Zadanie każdego zespołu polega na dokonaniu klasyfikacji kształtów bakterii i nazwaniu ich oraz wskazaniu „fałszywek”. Wybrane pary przedstawiają wyniki pracy na forum klasy.

  3. Nauczyciel rozdaje uczniom trwałe preparaty mikroskopowe bakterii reprezentujących różne formy morfologiczne, oznaczone jedynie symbolami. Uczniowie w parach przeprowadzają obserwację mikroskopową, identyfikując bakterie według kształtów. Wzór do oceny preparatów stanowi ilustracja pt. „Klasyfikacja bakterii według kształtów”.

  4. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie akapitu „Bakterie i archeowce” wspólnie skonstruowali tabelę, w której porównają archeowce z bakteriami. Jako dodatkowe źródło informacji uczniowie mogą wykorzystać artykuł pt. „Archeony – istotny składnik mikrobiomu człowieka”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie rozwiązali quiz zawarty w e‑materiale.

  2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje pytania skłaniające uczniów do podsumowania, np.:

  • Jakie elementy budują komórkę prokariotyczną?

  • Czym różnią się archeowce od bakterii?

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

  • Magdalena Efenberger‑Szmechtyk, Karolina Wódz, Ewa Brzezińska‑Błaszyk, Archeony – istotny składnik mikrobiomu człowieka, „Przegląd Lekarski” 2014, nr 71 (6), s. 346–351.

RzmBPiEyiSuZh

Załącznik nr 1
Źródło: domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 136.83 KB w języku polskim
R6UbDfAz26ifS

Załącznik nr 2
Źródło: domena publiczna.
Plik PDF o rozmiarze 184.75 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:

Gra edukacyjna może zostać wykorzystana przez ucznia w ramach przygotowania do zajęć.