Dla nauczyciela
Autor: Zyta Sendecka
Przedmiot: biologia
Temat: Formy morfologiczne i budowa komórek bakterii
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisze budowę komórki prokariotycznej;
rozpozna elementy budujące komórkę prokariotyczną;
wyjaśni rolę wskazanego elementu komórki prokariotycznej;
zilustruje różnorodność form morfologicznych bakterii;
porówna archeowce z bakteriami;
określi znaczenie archeowców.
Strategie nauczania:
strategia kształcenia wyprzedzającego;
konstruktywizm;
strategia eksperymentalno‑obserwacyjna.
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem;
gra dydaktyczna;
obserwacje mikroskopowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
mikroskop świetlny;
preparaty trwałe bakterii reprezentujących różne formy morfologiczne.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” i porządkują informacje związane z tematem lekcji. Poszukują odniesień do własnej wiedzy.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie uzupełnili opis budowy bakterii (zob. materiały pomocnicze – zał. nr 1).
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wiesza otrzymane rysunki bakterii na tablicy – każdy z uczniów ma za zadanie dokonać oceny przynajmniej trzech prac, wypisując: co zrobił dobrze oraz co należy poprawić. Wzór do oceny prac stanowi ilustracja interaktywna pt. „Budowa komórki bakterii”.
Uczniowie dobierają się w pary. Każda para opracowuje zestaw siedmiu kształtów bakterii (bez nazw), dodając również trzy „fałszywki”, np. w kształcie prostokątnym, wielokątnym. Gotowy zestaw uczniowie przekazują innej parze. Zadanie każdego zespołu polega na dokonaniu klasyfikacji kształtów bakterii i nazwaniu ich oraz wskazaniu „fałszywek”. Wybrane pary przedstawiają wyniki pracy na forum klasy.
Nauczyciel rozdaje uczniom trwałe preparaty mikroskopowe bakterii reprezentujących różne formy morfologiczne, oznaczone jedynie symbolami. Uczniowie w parach przeprowadzają obserwację mikroskopową, identyfikując bakterie według kształtów. Wzór do oceny preparatów stanowi ilustracja pt. „Klasyfikacja bakterii według kształtów”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie akapitu „Bakterie i archeowce” wspólnie skonstruowali tabelę, w której porównają archeowce z bakteriami. Jako dodatkowe źródło informacji uczniowie mogą wykorzystać artykuł pt. „Archeony – istotny składnik mikrobiomu człowieka”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie rozwiązali quiz zawarty w e‑materiale.
Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje pytania skłaniające uczniów do podsumowania, np.:
Jakie elementy budują komórkę prokariotyczną?
Czym różnią się archeowce od bakterii?
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Magdalena Efenberger‑Szmechtyk, Karolina Wódz, Ewa Brzezińska‑Błaszyk, Archeony – istotny składnik mikrobiomu człowieka, „Przegląd Lekarski” 2014, nr 71 (6), s. 346–351.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Gra edukacyjna może zostać wykorzystana przez ucznia w ramach przygotowania do zajęć.