Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: O zapożyczeniach na przestrzeni wieków

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
4) określa rodzaje zapożyczeń i sposób ich funkcjonowania w polszczyźnie różnych epok; odnosi wskazane zjawiska do współczesnej polszczyzny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • prześledzi proces pojawiania się wyrazów obcych w języku polskim;

  • zdefiniuje terminy: zapożyczenia bezpośrednie i pośrednie;

  • wymieni przykłady wyrazów, które pojawiły się w języku polskim na skutek określonych wydarzeń historycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie zgromadzili przykłady zapożyczeń funkcjonujących w języku, którym posługują się oni sami, osoby publikujące w internecie, osoby z branży IT, a także osoby publiczne.
    Na lekcji będą potrzebne słowniki języka polskiego i słowniki wyrazów obcych.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi, by każdy z uczniów ułożył zdanie złożone, w którym użyje wyłącznie wyrazów rodzimych. Następnie kilka propozycji zostaje zapisanych na tablicy. Wszyscy uczestnicy zajęć analizują je, korzystając z przygotowanych słowników (lub telefonu z dostępem do internetu). Prawdopodobnie okaże się, że wiele słów, które uczniowie odczuwali jako rodzime, w rzeczywistości jest zapożyczonych. Nauczyciel prosi, by uczniowie wyciągnęli wnioski z tego prostego ćwiczenia. Następnie zadaje pytania: Czy język może obyć się bez zapożyczeń? W jakich sytuacjach okazują się potrzebne?

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Prowadzący zajęcia odtwarza wykład prof. Jana Miodka na temat zapożyczeń. Prosi, by uczniowie wyjaśnili w parach, jak rozumieją metaforę, na którą powoływał się Adam Mickiewicz w swoich wykładach paryskich: jesteśmy spod trzech wzgórz: spod Akropolu, spod Kapitolu i spod Golgoty. Jakie znaczenie ma ta metafora w kontekście języka?

  2. Nauczyciel proponuje krótką dyskusję: prosi, by chętni uczniowie przypisali się do jednej z grup: purystów, którzy uważają, że język powinien być wolny od obcych wpływów, i postępowców, którzy uważają, że język powinien być otwarty na zapożyczenia. Obie grupy naradzają się i formułują argumenty na poparcie swoich opinii. Następnie przeprowadzają kilkuminutową dyskusję, podczas której nauczyciel dba o to, by argumenty były merytoryczne. Później prosi o podsumowanie dyskusji i zanotowanie wniosków.

  3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i charakteryzują najważniejsze grupy zapożyczeń, podając ich genezę. Następnie w parach wskazują funkcje zapożyczeń na podstawie wysłuchanego nagrania.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Chętne osoby przedstawiają rozwiązania.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Wskaż dziedziny życia, w jakich następowało zapożyczanie z konkretnych języków i wyjaśnij, czym to było uwarunkowane. Swoją wypowiedź uzupełnij przykładami.

Materiały pomocnicze:

  • Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006.

  • Jadwiga Kowalikowa, Kształcenie językowe. Teoria dla praktyki, [w:] Polonista w szkole, red. Anna Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film edukacyjny” do podsumowania lekcji.