Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Danuta Jyż‑Kuroś
Przedmiot: chemia
Temat: Jak przebiega hydroliza kwasowa estrów?
Grupa odbiorcza: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
5) wyjaśnia i porównuje przebieg hydrolizy estrów (np. octanu etylu) w środowisku kwasowym (reakcja z wodą w obecności kwasu siarkowego(VI)) oraz w środowisku zasadowym (reakcja z wodorotlenkiem sodu); pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XVII. Estry i tłuszcze. Uczeń:
5) wyjaśnia i porównuje przebieg hydrolizy estrów (np. octanu etylu) w środowisku kwasowym (reakcja z wodą w obecności kwasu siarkowego(VI)) oraz w środowisku zasadowym (reakcja z wodorotlenkiem sodu); pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia rodzaje hydrolizy estrów;
nazywa produkty hydrolizy kwasowej estrów;
pisze równania reakcji hydrolizy dla wybranych estrów;
konstruuje z podanych elementów etapy hydrolizy kwasowej estrów.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
metoda rozwiązywania problemów;
metoda lekcji odwróconej;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
aplikacja Quizizz/Kahoot.
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie zapoznają się z blokiem tekstowym do omawianego tematu. Każda grupa ma przynieść na lekcję materiały: nożyczki, mazaki/markery, kartki, które będą wykorzystane do przygotowania puzzli chemicznych.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: dlaczego stosowane niektóre kosmetyki dają inny efekt niż oczekiwany przez konsumenta (taki jaki wynika z z opisu na etykiecie)?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół hydrolizy estrów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach oglądają uważnie animację z medium bazowego.
Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać rozwiązania problemu – Jak można przedstawić mechanizm przebiegu hydrolizy kwasowej estrów? Uczniowie będą pracowali metodą rozwiązywania problemów i w swojej pracy powinni uwzględnić trzy etapy pracy. W czasie pracy mogą korzystać z e‑materiału.
Diagnoza problemu: Jakie etapy można wyróżnić w przebiegu hydrolizy kwasowej estrów? Jakie elementy są ważne dla przebiegu tej reakcji?
Poszukiwanie rozwiązania problemu: Jak można przedstawić graficznie hydrolizę kwasową estrów? Jakie puzzle chemiczne trzeba przygotować aby przedstawić cały proces?
Wybór rozwiązania: Jaki powinien być rozmiar wykonanych elementów? Jaki zapis jest poprawny merytorycznie?
Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, pomaga rozwiązać problemy merytoryczne i techniczne, zwraca uwagę na funkcjonalność, estetykę i czytelność wykonania puzzli chemicznych. Po przygotowaniu puzzli przez poszczególne grupy, każda prezentuje wynik swojej pracy. Przedstawia analizę zalet i wad swojego rozwiązania. W czasie prezentacji wyników pracy, nauczyciel dba o poprawność merytoryczną uczniów i podkreśla zalety każdego rozwiązania.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: co to jest hydroliza? Jakie mamy rodzaje hydrolizy? Na czym polega hydroliza kwasowa? Co to jest jon hydroniowy? (Nauczyciel może przygotować quiz i wykorzystać aplikację Quizizz/Kahoot, z zastosowaniem smartfonów/tabletów.)
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniała/łem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”. 2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie tabeli, porównującej hydrolizę zachodzącą w środowisku kwasowym i zasadowym.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium może być wykorzystane:
zgodnie z propozycją zawartą w scenariuszu;
dla uczniów nieobecnych na lekcji jako formę uzupełnienia wiadomości;
na lekcji powtórzeniowej jako wstęp teoretyczny przed rozwiązywaniem zadań dotyczących tematów.
Materiały pomocnicze:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest hydroliza?
Jakie mamy rodzaje hydrolizy?
Na czym polega hydroliza kwasowa?
Co to jest jon hydroniowy?
Materiały służące do tworzenia puzzli chemicznych (nożyczki, mazaki/markery, kartki).
Przygotowanie chemicznych puzzli. Zasady tworzenia puzzli:
mają zawierać wszystkie etapy hydrolizy kwasowej;
mają zawierać poprawny zapis chemiczny wszystkich cząsteczek i jonów;
mają być funkcjonalne, estetyczne i czytelne;
powinny być dobrym narzędziem do powtarzania tego zagadnienia (puzzle chemiczne można układać wielokrotnie i utrwalać materiał);
powinny być samosprawdzające się (np. kształt puzzli determinuje położenie tylko w jeden prawidłowy sposób).
Materiały dla osób szczególnie zainteresowanych tematem:
https://www.chemguide.co.uk/physical/catalysis/hydrolyse.html
http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/6230/dbcho.pdf