Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Justyna Szymańska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Specyfika spółdzielczości i rodzaje spółdzielni

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

6) charakteryzuje specyfikę spółdzielczości i rodzaje spółdzielni funkcjonujących współcześnie w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest spółdzielnia;

  • porównuje spółdzielnię ze spółką;

  • analizuje zasady i wartości, którymi kierują się spółdzielnie;

  • argumentuje, co może zyskać dzięki wstąpieniu do spółdzielni.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • śniegowa kula;

  • elementy WebQuestu;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Nauczyciel zadaje pytanie: „Jakie znacie spółdzielnie?”. Burza mózgów. Moderator zapisuje propozycje uczniów w formie mapy skojarzeń. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów. Nauczyciel informuje, że na koniec zajęć uczniowie znów zweryfikują swoją mapę.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach opracowują definicje spółdzielni. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje i zapisują wspólne rozwiązanie. W kolejnym kroku uczniowie łączą się w liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa i powstanie wspólna definicja.

Faza realizacyjna

1. WebQuest. Podział klasy na cztery grupy. Zadaniem każdej z nich jest opracowanie zasad działania spółdzielni i odpowiedź na pytanie, dlaczego te zasady określa się mianem zasad roczdelskich. Praca na podstawie źródeł internetowych. Po upływie wyznaczonego czasu grupy przedstawiają efekty pracy i je porównują. Ustalenie wspólnej listy zasad i weryfikacja na podstawie ilustracji interaktywnej „Zasady działania spółdzielni”.

2. Praca w parach. Uczniowie przygotowują zestaw różnic między spółdzielnią a spółką, wykorzystując odpowiedzi na pytania:

  • Skąd są pieniądze na start?

  • Kto może przystąpić?

  • Jak można zrezygnować?

  • Kto podejmuje decyzje?

  • Jak działa?

  • Po co działa?

  • Co jest jej istotą?

  • Jak współpracuje z innymi?

Chętne/wybrane pary przedstawiają swoje zestawienia. Reszta klasy je weryfikuje i w miarę potrzeby uzupełnia lub poprawia.

3. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.

4. Dyskusja za i przeciw na temat: „Czy przynależność do spółdzielni jest korzystna, czy też nie?”. Podział klasy na dwie grupy. Zadanie pierwszej grupy polega na przygotowaniu argumentów za, a drugiej – przeciw. Oponenci, przygotowując się do dyskusji, mogą korzystać z różnych źródeł informacji. Nauczyciel określa czas na przygotowanie. Przed rozpoczęciem dyskusji wspólne ustalenie zasad, według których będzie ona prowadzona. Przykładowo – nie należy przerywać wypowiedzi innych uczestników, trzeba przestrzegać czasu wyznaczonego na wypowiedź itp.

Uczniowie dyskutują, przedstawiając na zmianę argumenty za i przeciw. Nauczyciel moderuje dyskusję.

Po dyskusji nauczyciel prosi jednego lub kilku uczniów o jej podsumowanie. Następnie pyta, jakie teraz jest ich stanowisko wobec przynależności do spółdzielni, które argumenty ich przekonały. Zarządza głosowanie: kto jest za…, a kto przeciw… W zależności od wyniku głosowania nauczyciel wskazuje zwycięską grupę, której argumenty były bardziej przekonujące.

Faza podsumowująca

1. Praca z multimedium – mapa myśli. W ramach podsumowania uczniowie tworzą mapę myśli. Uczniowie wykorzystują mapę skojarzeń utworzoną na początku zajęć, a także zestaw ustaw dotyczących spółdzielni i inne dostępne materiały. Rozbudowują mapę o rodzaje spółdzielni, których nie uwzględniono, podają przykłady działających spółdzielni.

2. Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

  • Co było łatwe, a co trudne?

  • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo‑kredytowych, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 22 lipca 2006 r. o spółdzielni europejskiej, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o spółdzielniach rolników, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapa myśli może być też wykorzystana przez uczniów przed zajęciami do przygotowania się do lekcji powtórzeniowej.