Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Rembrandt, Lekcja anatomii doktora Tulpa i Stanisław Grochowiak, Lekcja anatomii (Rembrandta)
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
opisuje obrazu Rembrandta Harmenszoona van Rijn Lekcja anatomiii doktora Tulpa;
wskazuje środki poetyckiego wyrazu w wierszu Stanisława Grochowiaka Lekcja anatomii (Rembrandta) i określa ich funkcje;
dokonuje interpretacji wiersza;
dokonuje wspólnej analizy dwóch dzieł: obrazu i utworu poetyckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, by przed lekcją obejrzeli obraz Rembrandta oraz przeczytali wiersz Stanisława Grochowiaka.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom „Wprowadzenie” do materiału oraz cele. Zapisuje temat na tablicy. Informuje uczniów, że lekcja będzie poświęcona na pracę z dziełami Rembrandta i Grochowiaka, a forma tej pracy - w parach i całego zespołu klasowego.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium:
Uczniowie zapoznają się z kontekstami potrzebnymi do zrozumienia dzieła plastycznego. Formułują notatkę. Następnie wykonują polecenia zamieszczone w sekcji „Grafika interaktywna”.Jeśli wystarczy czasu na lekcji nauczyciel proponuje uczniom zapoznanie się z artykułem:
https://culture.pl/pl/dzielo/tadeusz-kantor-lekcja-anatomii-wedle-rembrandta
Uczniowie zauważają w tej sposób, że dane dzieła nadal inspirują współczesnych twórców.Uczniowie zapoznają się z informacjami na temat Stanisława Grochowiaka. Chętna osoba wyjaśnia, czym jest turpizm. Następnie uczniowie w parach analizują część „Schemat” - Praca z utworem poetyckim.
Faza podsumowująca:
W fazie podsumowującej nauczyciel pyta uczniów o ich wątpliwości i pytania, które pojawiły się podczas pracy z obrazem i wierszem.
Nauczyciel wraz z uczniami wspólnie analizują część „Zastanów się” i rozwiązują zamieszczone tam polecenia.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują polecenia z sekcji „Schemat”.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/dzielo/tadeusz-kantor-lekcja-anatomii-wedle-rembrandta
Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik, dostępny na stronie: cke.gov.pl.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”,
aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.