Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówność podwójna
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje nierówność podwójną jako układ dwóch nierówności
wykorzystuje twierdzenia o nierównościach równoważnych do rozwiązywania nierówności podwójnych
zaznacza na osi liczbowej zbiór rozwiązań podwójnej nierówności liniowej
zapisuje (jeżeli to będzie możliwe) w postaci przedziału liczbowego zbiór rozwiązań nierówności podwójnej
analizuje sposoby rozwiązywania nierówności podwójnych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie informacji o wartości bezwzględnej, jej interpretacji geometrycznej i algebraicznej.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności związane z metodą rozwiazywania nierówności za pomocą nierówności równoważnych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Nauczyciel wyświetla animację i czyta treść polecenia 1.
Uczniowie w parach analizują przykład pokazujący sposób rozwiązywania nierówności podwójnej oraz nierówności z wartością bezwzględną.
Po omówieniu przykładów w parach nauczyciel sprawdza zrozumienie sposobów rozwiązania przykładów.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach rozwiązali polecenia 2 i 3.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem konsultują poprawność wykonania poleceń umieszczonych pod animacją.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1 – 6 oraz ćwiczenie 9.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7, 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli dotyczącej sposobów rozwiązywania nierówności podwójnych.