Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni i objętość ośmiościanu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje własności ośmiościanu foremnego;
oblicza pole i objętość ośmiościanu;
oblicza pole kuli wpisanej i opisanej na ośmiościanie;
rozwiązuje zadania dotyczące ośmiościanu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
metoda tekstu przewodniego,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda grupa uczniów miała do dyspozycji komputer, najlepiej w pracowni komputerowej;
lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o przypomnienie podstawowych własności ośmiościanu foremnego.
Nauczyciel wprowadza wzór na pole i objętość ośmiościanu foremnego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach metodą tekstu przewodniego analizują przykłady w sekcji Przeczytaj.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali zadania pokazane w animacji 3D.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne. Wspólnie omawiają wynik.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenie w sekcji Animacja 3D.
Materiały pomocnicze:
Bryły platońskieBryły platońskie
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D można wykorzystać jako element powtórzenia materiału przed sprawdzianem.