Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Poeci jezior jako prekursorzy angielskiego romantyzmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje program poetycki poetów jezior,
interpretuje wiersze Williama Wordswortha i Samuela Tylora Coleridge’a, analizując funkcje zastosowanych środków wyrazu artystycznego,
wskazuje związki między utworami poetyckimi lakistów i dziełami malarskimi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Poeci jezior jako prekursorzy angielskiego romantyzmu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi także, by chętni uczniowie przygotowali krótkie prezentacje na temat inspiracji naturą w różnych dziedzinach sztuki: malarstwie, muzyce, filmie animowanym.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od zaprezentowania przez nauczyciela ok. 5‑minutowego fragmentu kołysanki inspirowanej odgłosami wilków (Jonna Jinton, The wolf songs, dostępna w internecie). Nauczyciel pyta uczniów, czy przypominają sobie inne dzieła sztuki albo kultury masowej inspirowane naturą. Uczniowie odpowiadają swobodnie, a później nauczyciel prosi przygotowanych uczniów o przedstawienie ich propozycji. Następnie prosi wszystkich uczniów o komentarze, a na zakończenie wstępnej fazy lekcji zadaje pytanie: dlaczego artyści różnych epok poszukują inspiracji w naturze? W jakim celu robili to angielscy poeci jezior?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odczytuje polecenie 2 z sekcji „Audiobook”: Omów postulaty ujęte w programie poetyckim Williama Wordswortha. Uczniowie ustalają odpowiedź, pracując w parach. Efektem ich pracy powinna być notatka w dowolnej formie: mapy skojarzeń, wypunktowania, tabeli.
Nauczyciel poleca, by uczniowie podzielili się na dwie grupy. Pierwsza będzie zajmować się interpretacją wiersza Samuela Tylora Coleridge’a Wyobraźnia in nubibus, czyli poeta w obłokach; wykonuje ćw. 2, 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”. Druga grupa dokona interpretacji wiersza Żonkile Williama Wordswortha; pomogą jej w tym ćw. 5, 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie ustalonego czasu nauczyciel prosi wybrane osoby o zaprezentowanie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji wybrana osoba odczytuje polecenie ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie wspólnie ustalają odpowiedzi.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Obejrzyj dostępny w internecie animowany film Steve'a Cuttsa Happiness i omów w jaki sposób autor wykorzystał inspirację naturą. Zwróć uwagę na metaforyczną wymowę przebrania ludzi w zwierzęcy kostium, wykorzystanie klasycznych motywów muzycznych oraz odwołań do popkultury. Zastanów się, czym różni się sposób, w jaki Steve Cutts inspiruje się światem natury, od tego, w jaki czynili to angielscy poeci jezior.
Materiały pomocnicze:
Happiness, film animowany, reż. Steve Cutts, 2017, dostępny w internecie.
Jonna Jinton, The wolf songs, kołysanka, 2021, dostępna w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.