Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RvO1QHJIXZwwv1
Ćwiczenie 1
Wskaż postulaty głoszone przez poetów jezior. Możliwe odpowiedzi: 1. uwolnienie poezji od sztuczności, która wynika z poetyki klasycystycznej, 2. szukanie inspiracji w naturze, 3. tworzenie poezji dydaktycznej, z wyraźnym przesłaniem, 4. stosowanie prostego, codziennego języka, 5. dążenie do wywołania u odbiorcy silnych emocji, wstrząsu, 6. prowokacja poetycka, m.in. stosowanie wulgaryzmów, 7. wprowadzenie do poezji tematów z życia codziennego
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych:

RdTtDGgn1ZCsF
chodzić z głową w chmurach – (Uzupełnij) bujać w obłokach – (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z utworem Samuela Tylora Coleridge’a Wyobraźnia in nubibusin nubibusin nubibus, czyli poeta w obłokach, a następnie wybierz obraz, który twoim zdaniem najlepiej koresponduje z tym utworem. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do obu dzieł.

Samuel Tylor Coleridge Wyobraźnia in nubibus, czyli poeta w obłokach

O! jak jest miło, kiedy w sercu spokój,
Tuż po zachodzie albo po miesiącupo miesiącupo miesiącu,
Czynić z chmur zmiennych co zachce się oku,
Albo też oczom dać dowierzającym
Za własną przyjąć wszelką podobiznę,
Którą druh tworzy; czy, z czołem schylonym,
Patrzeć, jak rzeki złota się prześlizną
Przez szkarłat brzegów; iść przez Chmurne StronyChmurne StronyChmurne Strony,
Gdzie szczyt za szczytem w pysznym kraju mijasz!
Czy zamknąć oczy i przypływu słuchać,
I być tym ślepym wieszczemślepy wieszczślepym wieszczem, co na ChiosChiosChios,
Z szumu fal morskich wziąwszy światłość ducha,
Ujrzał Iliadę swą i OdysejęIliadę [...] i OdysejęIliadę swą i Odyseję,
Jak wstają z morza, co hukiem nabrzmieje.

3 Źródło: Samuel Tylor Coleridge, Wyobraźnia in nubibus, czyli poeta w obłokach , [w:] Angielscy poeci jezior, oprac. S. Kryński, Wrocław 1963, s. 365.
RtRfFNVruydkv
(Uzupełnij).
in nubibus
po miesiącu
Chmurne Strony
ślepy wieszcz
Chios
Iliadę [...] i Odyseję
11
Ćwiczenie 4

Określ sytuację liryczną w utworze Wyobraźnia in nubibus, czyli poeta w obłokach. W tym celu odpowiedz na pytania:

RrGgYCy5op4Hz
Kto mówi? Tu uzupełnij O czym mówi? Tu uzupełnij
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z utworem Williama Wordswortha Żonkile, a następnie oceń prawdziwość podanych stwierdzeń.

William Wordsworth Żonkile

Sam wędrowałem, jak obłoczek
Często sam płynie przez przestworza,
Gdy nagle widok mnie zaskoczył
Złotych żonkili tłumu, morza;
Od wód jeziora aż po drzewa
Tańczyły – wiatr im w takt powiewał.

Doprawdy, był to widok miły:
Jak Drogi Mlecznej pasek biały,
Linę bez końca utworzyły
Na brzeg zatoki długą cały:
Dziesięć tysięcy w rytm miarowy
Wznosiło z wdziękiem złote głowy.

Tańczył też zastęp fal, niestety,
Nie tak wesoło, jak żonkile:
Lecz nie zmartwiło to poety,
I tak radości doznał tyle:
Nie odrywałem od nich wzroku;
Dziś wiem, jak cenny był to pokaz:

Często, gdy kładę się odpocząć
I melancholia przy mnie gości,
Ku tym wewnętrznym płyną oczom,
Które są szczęściem osobności,
Wtedy, radością wypełnione,
Tańczy me serce, a z nim – one!

5 Źródło: William Wordsworth, Żonkile, t. 32, tłum. M. Froński, 2003, s. 53.
RFj0g2Oq6OTw0
Kreacja podmiotu mówiącego, który wypowiada się w pierwszej osobie liczby pojedynczej, sprzyja ukazaniu odczuć i emocji związanych z kontaktem z naturą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kreacja podmiotu mówiącego, który wypowiada się w pierwszej osobie liczby pojedynczej, służy podkreśleniu wyjątkowości wrażeń poety, które nie są dostępne dla nikogo innego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zastosowanie w trzech pierwszych strofach form czasu przeszłego służy podkreśleniu, że utwór podejmuje temat pamięci, wspomnień i wyobraźni. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zastosowanie w trzech pierwszych strofach form czasu przeszłego służy podkreśleniu ulotności emocji i wrażeń, których nie da się ponownie przywołać. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 6

Wypisz z utworu Żonkile przykłady wskazanych środków stylistycznych i określ ich funkcje.

R1FhYYK7FrUvm
Personifikacja. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Metafora. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Wykrzyknienie. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Porównanie. Cytat (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób w utworach Żonkile Wordswortha oraz Wyobraźnia in nubibus, czyli poeta w obłokach Coleridge’a ukazano wpływ natury na poetów.

R1c38ApVi2di3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Udowodnij, że utwory Żonkile Wordswortha oraz Wyobraźnia in nubibus, czyli poeta w obłokach Coleridge’a realizują program poetycki lakistów.

RVI4hc8mC6j3Z
(Uzupełnij).