Dla nauczyciela
Autor: Zespół Gromar.eu
Przedmiot: informatyka
Temat: Szyfr Cezara.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
2) stosuje przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin algorytmy poznane w szkole podstawowej oraz algorytmy:
b) na tekstach: porównywania tekstów, wyszukiwania wzorca w tekście metodą naiwną, szyfrowania tekstu metodą Cezara i przestawieniową.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowiaduje się, czym jest i jak działa szyfr Cezara,
szyfruje przykładową wiadomość,
analizuje algorytm, sprawdzając, czy szyfr Cezara jest łatwo złamać.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa kierowana;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Przed zajęciami chętni uczniowie przygotowują krótkie prezentacje dotyczące szyfru Cezara i innych historycznych metod szyfrowania (np. ROT13, ADFGVX, One Time Pad). Inna czteroosobowa grupa przygotowuje osiem zaszyfrowanych wiadomości szyfrem Cezara.
Przedstawienie tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Burza mózgów na temat szyfrów i szyfrowania. Pytania do uczniów:
Jakie szyfry znacie?
W jakim celu stosuje się szyfry?
Moderator zapisuje propozycje na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i podsumowanie zadania.
Faza realizacyjna
Prezentacja materiałów dotyczacych szyfrów przygotowanych przez uczniów przed zajęciami. Dyskusja.
Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia metody kryptoanalizy stosowane do odczytywania szyfru Cezara.
Podział klasy na cztery grupy. Każda otrzymuje dwie wiadomości zaszyfrowane przez kolegów (o jednej wiadomo, że użyto szyfru Cezara, o drugiej – nie wiadomo). W każdej grupie powinien znaleźć się szyfrant, który w razie potrzeby będzie naprowadzał kolegów na rozwiązanie. Uczniowie samodzielnie rozszyfrowują wiadomości. Wspólna analiza rozwiazań.
Praca z multimedium bazowym. Uczniowie przygotowują algorytm analogiczny do szyfru Cezara, uwzględniający zamianę (kodowanie) cyfr na litery z przesunięciem o 4 znaki. Następnie prezentują go kolegom i koleżankom. Wspólnie omawiają rezultaty swojej pracy i oceniają się wzajemnie. Praca w grupach lub w parach.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań:
Dziś nauczyłem się…
Zrozumiałem, że…
Zaskoczyło mnie…
Dowiedziałem się…
Łatwe było dla mnie…
Trudne było dla mnie…
Dwa ostatnie zdania oceniają trudność omawianego zagadnienia; dzięki nim uczeń dokonuje samooceny swoich wiadomości i umiejętności.
Materiały pomocnicze:
Materiały na temat innych historycznych szyfrów ROT13, ADFGVX, One Time Pad, np. Dirk Rijmenants, Secure Communications with the One Time Pad Cipher
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium można również wykorzystać do pracy domowej – uczniowie przygotowują samodzielnie algorytmy, np. z przesunięciem do tyłu o 6 znaków.