Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: …przez głos krzywdzonych rzeczy i przez człowieka krzyk
. Obrazowanie apokaliptyczne w poezji Tadeusza Gajcego.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki.
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów.
IV. Samokształcenie. Uczeń:
6) wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje literackie i malarskie sposoby obrazowania wojny;
analizuje motywy i symbole charakterystyczne dla obrazowania apokaliptycznego;
rozpoznaje elementy obrazowania apokaliptycznego w wierszach Tadeusza Gajcego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim;
przekład intersemiotyczny.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
gry;
inscenizacja;
samokształcenie.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica/ kartka papieru, pisak/ kreda;
kartony, farby;
kartki z cytatami.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Rozmowa z poetą. Nauczyciel ustawia w klasie krzesła tak, by stały się ławeczką. Wybrany i ucharakteryzowany (koniecznie na podstawie fotografii z epoki) uczeń wciela się w rolę poety – Tadeusza Gajcego. Wskazani uczniowie kolejno zasiadają obok i rozmawiają z poetą między innymi o apokalipsie spełnionej, roli i zadaniach poezji w tym okrutnym czasie, o tym, co oznacza obrazowanie apokaliptyczne, i o wyobraźni poetyckiej. Uczniowie do rozmowy z poetą przygotowują się wcześniej na podstawie e‑materiałów.
2. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z umieszczonym w e‑materiałach multimedium bazowym. Analizują galerię zdjęć interaktywnych ilustrującą typowe elementy obrazowania apokaliptycznego oraz ich wykorzystanie przez Tadeusza Gajcego. Zapisują elementy zastosowane przez poetę.
2. Uczniowie wykonują umieszczone w e‑materiałach ćwiczenia interaktywne dotyczące wiersza Tadeusza Gajcego Trójgłos. Wołanie senne:
3. Zapoznają się z umieszczonymi w e‑materiałach fragmentami wiersza Do potomnego Tadeusza Gajcego. Zapisują podobieństwa i różnice między losami podmiotu lirycznego i adresata (odbiorcy).
4. Uczniowie do cytatów z wiersza Tadeusza Gajcego Do potomnego dobierają właściwe objaśnienia. Nauczyciel może skorzystać z e‑materiałów lub zrealizować ćwiczenie jako element gry tworzonej wraz z uczniami. Część uczniów może odczytywać pytania dotyczące losów poety, a inni mogą odpowiadać na nie cytatem z wiersza Tadeusza Gajcego.
Pytania, które można zadać:
W jakim czasie żył poeta?
Czym było naznaczone życie poety?
Co pomagało poecie oswoić się z bliskością śmierci?
Jaki los czeka poetę w jego odczuciu?
W jaki sposób można upamiętnić zmarłego?
Jakie siły kierują kolejami życia ludzkiego?
Faza podsumowująca
1. W ramach podsumowania zajęć uczniowie wykonują ćw. 8 z e‑materiałów.
2. Na dodatkowych zajęciach (lub w domu) uczniowie pracują w czterech grupach, zamieniają klasę (pokój) w pracownię malarską. Na podłodze rozkładają kartony i za pomocą farb wykonują projekty murali, na których wyrażają tragizm pokolenia Tadeusza Gajcego uwikłanego w doświadczenia wojenne. Efekty swojej pracy eksponują w wyznaczonym miejscu w szkole (na przykład w bibliotece). Do każdego muralu dobierają krótki cytat z wierszy Tadeusz Gajcego.
Zadanie domowe
Nauczyciel, korzystając z e‑materiałów, formułuje polecenie pracy domowej.
1. Przeczytaj fragmenty Poematu letargicznego Tadeusza Gajcego. Czy w tekście występuje obrazowanie apokaliptyczne? Sformułuj stanowisko i poprzyj je argumentami opatrzonymi cytatami z tekstu.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Bereś, W pierścieniu śmierci, Warszawa 2016.
Film Kolumbowie w reżyserii Janusza Morgensterna.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wybrać jedną informację o obrazowaniu apokaliptycznym i opisać mechanizm jego tworzenia na podstawie analizy wybranego wiersza Tadeusza Gajcego.
Mogą też zapisy w medium bazowym zastosować do interpretacji twórczości innego poety apokalipsy spełnionej.