Autor: Justyna Mroczkowska‑Lepka

Przedmiot: Język polski

Temat: Zabawy poetyckie Wisławy Szymborskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
3. Rozumienie konieczności zachowania i rozwoju literatury i kultury w życiu jednostki oraz społeczeństwa.
4. Rozróżnianie kultury wysokiej i niskiej, elitarnej i popularnej oraz dostrzeganie związków między nimi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
5) zna, rozumie i funkcjonalnie wykorzystuje biblizmy, mitologizmy, sentencje, przysłowia i aforyzmy obecne w polskim dziedzictwie kulturowym;
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
5) posługuje się różnymi odmianami polszczyzny w zależności od sytuacji komunikacyjnej;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
Lektura obowiązkowa
37) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Marcin Świetlicki, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zapoznaje się z tekstami krytycznoliterackimi dotyczącymi zabaw poetyckich w twórczości Wisławy Szymborskiej,

  • charakteryzuje gatunki uprawiane przez Szymborską w ramach zabaw poetyckich,

  • wyjaśnia, jaką funkcję pełni humor w poezji noblistki,

  • redaguje utwór w wybranym gatunku zaproponowanym przez poetkę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • giełda pomysłów;

  • praca z tekstem.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • e‑podręcznik;

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kolorowy papier.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z wprowadzeniem i blokiem tekstowym e‑materiału Zabawy poetyckie Wisławy Szymborskiej.

  2. Prowadzący przygotowuje do wyświetlenia na tablicy interaktywnej fragment z powieści Imię róży Umberto Eco dotyczący śmiechu:
    Śmiech wstrząsa ciałem, zniekształca rysy twarzy, czyni człowieka podobnym do małpy. Śmiech to znak głupoty. Kto śmieje się, nie wierzy w to, co jest powodem śmiechu, ale też nie czuje do tego czegoś nienawiści. Tak zatem, jeśli śmiejemy się z czegoś złego, oznacza to, że nie zamierzamy owego zła zwalczać, jeśli zaś śmiejemy się z czegoś dobrego, oznacza to, że nie cenimy siły, przez którą dobro szerzy się samo z siebie. […] Śmiech jest zarzewiem zwątpienia. Śmiech to słabość, zepsucie, jałowość naszego ciała. Jest rozrywką dla wieśniaka, swawolą dla opilca. Śmiech pozostaje rzeczą nikczemną, obroną dla prostaczków. Śmiech odrywa wieśniaka na jakiś czas od strachu. Jeśli śmiech jest rozkoszą plebsu, niechaj swawola owego plebsu zazna wędzidła, niechaj będzie upokorzona i niechaj spotka się z surową groźbą!.
    Przygotowuje także pięć kopert, w każdej z nich jest nazwa miejscowa i nazwa postaci potrzebne do napisania limeryku (zadanie dodatkowe), np. Radomsko, strażak.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy cytat z Imienia róży dotyczący śmiechu, poprzedzając go wprowadzeniem: to fragment wypowiedzi brata Jorge, który obawiał się zgubnego wpływu, jaki śmiech mógłby mieć na jego współbraci.
    Prowadzący prosi uczniów o komentarz i ich własne poglądy na temat śmiechu: w jakich sytuacjach jest potrzebny, czy może odsłaniać ukryte prawdy, wyzwalać z ram konwenansów? Czy śmiechem można wyrządzić krzywdę? Uczniowie wypowiadają się swobodnie, dzielą się swoimi doświadczeniami.
    Później nauczyciel przechodzi do tematu lekcji, pyta: W jakim celu pisarze i poeci bawią się słowem? Czy za zabawami poetyckimi kryje się jakiś głębszy sens, czy sensem jest sama zabawa?
    Uczniowie przedstawiają swoje hipotezy, a nauczyciel informuje, że poszukiwanie odpowiedzi na te pytania będzie jednym z celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Prowadzący odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie 1 z tej sekcji. Wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.

  2. Uczniowie dzielą się na pięć grup, każda otrzymuje kilka arkuszy papieru. Zapoznają się z galerią interaktywną i wykonują ćw. 1: Zredaguj tekst w dowolnej formie poetyckiej zaproponowanej przez Wisławę Szymborską, do którego inspiracją będzie poniższy rysunek Edwarda Leara. Po upływie ustalonego czasu liderzy prezentują utwory napisane przez zespół, a arkusze, na których zostały zapisane, umieszczane są na tablicy. Później uczniowie wykonują w grupach ćw. 2 z tej samej sekcji, a jeśli praca nad limerykami im się podoba, nauczyciel rozdaje grupom przygotowane przed lekcją koperty z dodatkowym zadaniem: stwórzcie limeryk, wykorzystując wylosowaną nazwę miejscową oraz nazwę postaci. Po zakończeniu pracy wszystkie limeryki trafiają na tablicę, aby uczniowie i nauczyciel mogli je przeczytać i skomentować.

Faza podsumowująca:

  1. Prowadzący pyta: Czy zabawy poetyckie są przyjemne? Czy miały dla Was sens?
    Wraca także do pytania postawione na początku lekcji: Jaki sens mają zabawy literackie w ogóle? Po co się je uprawia? Uczniowie wypowiadają się swobodnie.

Praca domowa:

  1. Zinterpretuj słowa Wisławy Szymborskiej: Żart jest najlepszą dla mnie rekomendacją powagi

Materiały pomocnicze:

  • Wisława Szymborska, Rymowanki dla dużych dzieci, Kraków 2003.

  • Michał Rusinek, Nic zwyczajnego. O Wisławie Szymborskiej, Kraków 2016.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać galerię interaktywną jako inspirację do własnej pracy nad małymi formami poetyckimi.