Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
na podstawie wykresu funkcji sporządza wykres funkcji ;
określa związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia;
odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe;
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny;
burza mózgów;
pokaz multimedialny;
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
projektor multimedialny;
e–podręcznik;
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie przypominają definicję funkcji oraz sposoby przedstawiania funkcji.
Uczniowie przypominają definicję wartości bezwzględnej.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują materiał zawarty w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następnie samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Sposoby opisywania funkcjiSposoby opisywania funkcji
Miejsce zerowe funkcjiMiejsce zerowe funkcji
Wartość bezwzględna – definicjaWartość bezwzględna – definicja
Wartość bezwzględna liczbyWartość bezwzględna liczby
Wskazówki metodyczne:
Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.
Animacja może być przydatna przy rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną.