Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres funkcji y=fx

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
V. Funkcje. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
12) na podstawie wykresu funkcji y = f  ( x ) szkicuje wykresy funkcji y = f  ( x − a ) , y = f  ( x ) + b, y = − f  ( x ) , y = f  ( − x ) ;
Zakres rozszerzony Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
Zakres rozszerzony 1) na podstawie wykresu funkcji y = f  ( x ) rysuje wykres funkcji y = | f ( x ) |

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • na podstawie wykresu funkcji fx sporządza wykres funkcji fx;

  • określa związek między przekształceniem wykresu funkcji a wzorem funkcji, której wykres otrzymano w wyniku przekształcenia;

  • odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny;

  • burza mózgów;

  • pokaz multimedialny;

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e–podręcznik;

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie przypominają definicję funkcji oraz sposoby przedstawiania funkcji.

  2. Uczniowie przypominają definicję wartości bezwzględnej.

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują materiał zawarty w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

  3. Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następnie samodzielnie rozwiązują zadania pod animacją.

  4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela.

  5. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • Zadaniem uczniów jest wykonanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą przeanalizować przed lekcją. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.

Animacja może być przydatna przy rozwiązywaniu równań z wartością bezwzględną.