Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: W jaki sposób alkohole reagują z  KMnO 4 w środowisku kwasowym?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:

6) pisze równanie reakcji manganianu(VII) potasu (w środowisku kwasowym) z alkoholem (np. z etanolem, etano‑1,2‑diolem).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • bada zachowanie alkoholi wobec manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI);

  • projektuje doświadczenie chemiczne, którego celem jest utlenienie alkoholu za pomocą manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI);

  • pisze i bilansuje równania reakcji alkoholi z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI).

Strategie nauczania:

  • problemowa;

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • eksperyment chemiczny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródłowego;

  • wirtualne laboratorium;

  • technika termometr;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: co stanie się z winem gdy pozostawimy otwarta butelkę na noc? Dlaczego wino skwaśniało? Jakiej uległo reakcji? Czy inne alkohole też tak będą reagować?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: w jaki sposób zachowują się alkohole w kontakcie z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment chemiczny – „Utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą roztworu manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy. Równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie podanej informacji przez uczniów. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.

  2. Nauczyciel losowo dzieli uczniów na kilka grup. Uczniowie w grupach losują karteczki z nazwami systematycznymi trzech alkoholi (zestawy w materiałach pomocniczych). Zadaniem uczniów jest zapisać równania reakcji chemicznej wylosowanych alkoholi z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI) w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej.

  3. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w przypadku nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje narysowany na arkuszu papieru termometr ze skalą oraz cenki dla uczniów.

  2. Nauczyciel przygotowuje zestawy z nazwami systematycznymi alkoholi do losowania:

  • I zestaw – propan‑1-ol, 2‑metylopropan‑1-ol, 2‑metylobutan‑2-ol;

  • II zestaw – etanol, propan‑2-ol, 1‑metylopentan‑1-ol;

  • III zestaw – 2‑metylobutan‑1-ol, butan‑2-ol, 3‑metylopentan‑3-ol.

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jaką nazwę nosi organiczny produkt reakcji metanolu z manganianem(VII) potasu i kwasem siarkowym(VI)?

  • Jaką barwę posiada roztwór manganianu(VII) potasu?

  • Czy alkohole drugorzędowe utleniają się do ketonów pod wpływem manganianu(VII) potasu i kwasu siarkowego(VI)?

  • Czy alkohole trzeciorzędowe utleniają się do ketonów pod wpływem manganianu(VII) potasu i kwasu siarkowego(VI)?

  1. Doświadczenie chemiczne: „Utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą roztworu manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)”.

Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw na probówki, pipety.

Odczynniki chemiczne: etanol, propan‑2-ol, 2‑metylopropan‑2-ol, wodny roztwór manganianu(VII) potasu, stężony kwas siarkowy(VI).

Instrukcja wykonania doświadczenia I:

  • Ponumeruj probówki: probówka 1, probówka 2, probówka 3.

  • Do każdej probówki nalej kilka cmIndeks górny 3 wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.

  • Do każdej probówki dodaj kilka kropel stężonego kwasu siarkowego(VI).

  • Do pierwszej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 3 etanolu.

  • Do drugiej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 3 propan‑2-olu.

  • Do trzeciej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 3 2‑metylopropan‑2-olu.

  • Obserwuj zachodzące zmiany.

  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

  2. Karta pracy ucznia:

RvQLSM3tky7qn

Plik PDF o rozmiarze 82.32 KB w języku polskim