Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób alkohole reagują z w środowisku kwasowym?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów − alkohole i fenole. Uczeń:
6) pisze równanie reakcji manganianu(VII) potasu (w środowisku kwasowym) z alkoholem (np. z etanolem, etano‑1,2‑diolem).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
bada zachowanie alkoholi wobec manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI);
projektuje doświadczenie chemiczne, którego celem jest utlenienie alkoholu za pomocą manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI);
pisze i bilansuje równania reakcji alkoholi z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI).
Strategie nauczania:
problemowa;
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
eksperyment chemiczny;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
wirtualne laboratorium;
technika termometr;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytania: co stanie się z winem gdy pozostawimy otwarta butelkę na noc? Dlaczego wino skwaśniało? Jakiej uległo reakcji? Czy inne alkohole też tak będą reagować?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: w jaki sposób zachowują się alkohole w kontakcie z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą roztworu manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie formułują pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia i wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz materiały pomocnicze). Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym zaprezentowanych przez liderów grup efektów pracy. Równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej uczniowie zapisują na tablicy celem sprawdzenia poprawności zapisu. Powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie podanej informacji przez uczniów. Nauczyciel wyjaśnia ewentualnie zaistniałe niezrozumiałe kwestie.
Nauczyciel losowo dzieli uczniów na kilka grup. Uczniowie w grupach losują karteczki z nazwami systematycznymi trzech alkoholi (zestawy w materiałach pomocniczych). Zadaniem uczniów jest zapisać równania reakcji chemicznej wylosowanych alkoholi z manganianem(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI) w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może zostać wykorzystane podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w przypadku nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narysowany na arkuszu papieru termometr ze skalą oraz cenki dla uczniów.
Nauczyciel przygotowuje zestawy z nazwami systematycznymi alkoholi do losowania:
I zestaw – propan‑1-ol, 2‑metylopropan‑1-ol, 2‑metylobutan‑2-ol;
II zestaw – etanol, propan‑2-ol, 1‑metylopentan‑1-ol;
III zestaw – 2‑metylobutan‑1-ol, butan‑2-ol, 3‑metylopentan‑3-ol.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jaką nazwę nosi organiczny produkt reakcji metanolu z manganianem(VII) potasu i kwasem siarkowym(VI)?
Jaką barwę posiada roztwór manganianu(VII) potasu?
Czy alkohole drugorzędowe utleniają się do ketonów pod wpływem manganianu(VII) potasu i kwasu siarkowego(VI)?
Czy alkohole trzeciorzędowe utleniają się do ketonów pod wpływem manganianu(VII) potasu i kwasu siarkowego(VI)?
Doświadczenie chemiczne: „Utlenianie alkoholi o różnej rzędowości za pomocą roztworu manganianu(VII) potasu w środowisku kwasu siarkowego(VI)”.
Sprzęt i szkło laboratoryjne: probówki, statyw na probówki, pipety.
Odczynniki chemiczne: etanol, propan‑2-ol, 2‑metylopropan‑2-ol, wodny roztwór manganianu(VII) potasu, stężony kwas siarkowy(VI).
Instrukcja wykonania doświadczenia I:
Ponumeruj probówki: probówka 1, probówka 2, probówka 3.
Do każdej probówki nalej kilka cmIndeks górny 33 wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
Do każdej probówki dodaj kilka kropel stężonego kwasu siarkowego(VI).
Do pierwszej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 33 etanolu.
Do drugiej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 33 propan‑2-olu.
Do trzeciej probówki dodaj kilka cmIndeks górny 33 2‑metylopropan‑2-olu.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: