Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Okresy sensytywne w rozwoju człowieka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz okresy sensytywne w rozwoju człowieka.
Wyjaśnisz, kim była Maria Montessori.
Ocenisz, kiedy przypadają okresy sensytywne dla podstawowych umiejętności: mowy, czytania, pisania i posługiwania się liczbami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
analiza grafiki interaktywnej;
ćwiczenia interaktywne;
analiza tekstu źródłowego;
mapa pojęć;
gwiazda pytań.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu:
– Czym są okresy sensytywne?
– Jak można wykorzystać wiedzę o ich istnieniu?
Faza realizacyjna:
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących każdego z okresów sensytywnych omówionych w e‑materiale. Nauczyciel sprawdza zapisane pytania i w razie potrzeby sugeruje ich zmianę, jeśli się powtarzają.
Każdy zespół przekazuje swoją gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale. Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.Praca z grafiką interaktywną pt. „Okresy sensytywne w rozwoju człowieka”. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium. Uczniowie odczytują polecenie nr 2 („Wyjaśnij, dlaczego dzieciom łatwiej przychodzi nauka języków obcych niż dorosłym”) i wykonują je w parach. Następnie dzielą się swoimi odpowiedziami na forum klasy.
Uczniowie w parach analizują treść polecenia nr 3 („Wyjaśnij, dlaczego motoryka duża rozwija się u dzieci szybciej niż motoryka mała”), dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Następnie uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 7 oraz 8 (w których mają za zadanie – na podstawie tekstu źródłowego – określić, jak z punktu widzenia biologicznego można wyjaśnić występowanie okresów sensytywnych w rozwoju dziecka oraz jakie znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka ma znajomość okresów sensytywnych) w sekcji „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie nauczyciel razem z uczniami omawia poprawność wykonanych ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, w tym kontekście podsumowuje pracę uczniów na zajęciach.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z grafiką interaktywna, aby przygotować się do późniejszej pracy.