1
Pokaż ćwiczenia:
RCLm0TOIwJRMw1
Ćwiczenie 1
Łączenie par. Określ zakres wiekowy odpowiadający danemu okresowi sensytywnemu u człowieka, zaznaczając wiek początkowykońcowy.. 0. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 1. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 2. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 3. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 4. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 5. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 6. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 7. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 8. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 9. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie. 10. Możliwe odpowiedzi: Mowa, Czytanie, Pisanie
R1YlCHDjPrBEz1
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Okresy sensytywne to pewne momenty w rozwoju dziecka, w których jest ono najbardziej wrażliwe na naukę określonych umiejętności.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. O okresach wrażliwych możemy mówić już od momentu, gdy dziecko przebywa jeszcze w łonie matki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jeżeli dziecko nie posiądzie danej umiejętności podczas trwania okresu sensytywnego, oznacza to, że już nigdy nie będzie mogło jej rozwinąć.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1X597wdiq2gw1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji. Pojęcie „okres sensytywny” zostało użyte po raz pierwszy przez Marię MontessoriKarola DarwinaAlexandra Fleminga. W okresie tym dziecko jest mniejbardziej wrażliwe na dany bodziec środowiskowy, dzięki czemu łatwiejtrudniej zdobywać mu nowe umiejętności. Okresy wrażliwe u każdego dziecka mają miejsce w tym samymróżnym czasie. Występują one od okresu prenatalnegoniemowlęctwa do osiągnięcia dojrzałości społecznej, czyli do około 162025 roku życia.
R1dWS0f3nGLzA2
Ćwiczenie 4
Połącz okres sensytywny z wiekiem dziecka. Pracowitość Możliwe odpowiedzi: 1. od 5 do 11 lat, 2. od 7 do 12 lat, 3. od 2 do 8 lat, 4. od 14 do 20 lat Rozwój wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. od 5 do 11 lat, 2. od 7 do 12 lat, 3. od 2 do 8 lat, 4. od 14 do 20 lat Nauka języka Możliwe odpowiedzi: 1. od 5 do 11 lat, 2. od 7 do 12 lat, 3. od 2 do 8 lat, 4. od 14 do 20 lat Sprawiedliwość społeczna Możliwe odpowiedzi: 1. od 5 do 11 lat, 2. od 7 do 12 lat, 3. od 2 do 8 lat, 4. od 14 do 20 lat
RgYqB4s0NiCny2
Ćwiczenie 5
Z poniższych czynników wybierz te, które mogą wpływać pozytywnie na rozwój dziecka, jeśli zadziałają w czasie okresu sensytywnego. Możliwe odpowiedzi: 1. kontakt z rówieśnikami, 2. wsparcie ze strony opiekunów, 3. zabawy dostosowane do wieku dziecka, 4. stres matki podczas ciąży, 5. nadopiekuńczość rodziców, 6. ograniczanie bodźców ze środowiska
2
Ćwiczenie 6

W tym okresie zachodzi zmiana charakteru działania podejmowanego przez dzieci. Aktywność zaczyna być w większym stopniu kontrolowana poznawczo. Doświadczenia społeczne przyczyniają się do wyższej gotowości do podejmowania coraz bardziej złożonych form współpracy. Poszerza się pole do podejmowania usystematyzowanej nauki, wzrasta umiejętność analizowania i poddawania refleksji zdarzeń, pojęć, działań. Różne tempo rozwoju psychicznego i motorycznego dzieci w tym samym wieku to zjawisko typowe, powiązane z dojrzewaniem struktur układu nerwowego, jakością stymulacji ze strony środowiska oraz gotowością do podejmowania aktywności. Z tej prawidłowości wynika fakt dużego zróżnicowania dzieci w tym wieku pod względem gotowości do uczenia się.

Indeks górny Źródło: A. Brzezińska, J. Matejczyk, A. Nowotnik, Cechy rozwoju dziecka, szkolenie e‑learningowe Ogniki 2017 Moduł III, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Indeks górny koniec

R190yWfOIdcJj
Zapoznaj się z powyższym tekstem i określ, jakiego okresu rozwoju człowieka dotyczy. Możliwe odpowiedzi: 1. wczesny wiek szkolny (od 6.-7. do 8.-9. roku życia), 2. okres przedszkolny (od 4. do 6. roku życia)
31
Ćwiczenie 7
R1TL3KCHIN8fc
Okresy sensytywne znajdują się pod lupą wychowawców i naukowców już od początku XX wieku, a współczesna badania ludzkiego mózgu potwierdzają wcześniejsze obserwacje. W pewnych okresach związanych z rozwojem dziecka neurony wprost nie mogą się doczekać, by nawiązać kolejne połączenia. Wystarczy drobny impuls i tworzą się nowe synapsy. Źródło: Okresy sensytywne w rozwoju dziecka – Joanna Engel. Określ, jak z punktu widzenia biologicznego możemy wyjaśnić występowanie okresów sensytywnych w rozwoju dziecka. Odpowiedź uzasadnij. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Rat1hlrW2jIfd
Pierwszym ważnym momentem pokazującym, że rozpoczyna się nowy etap, jest szczególne zainteresowanie malucha jakimś elementem albo aktywnością oraz chęć nieustannego powtarzania danej czynności. Dzieci koncentrują się na nowym zagadnieniu, nie bacząc na to, co dzieje się dookoła. Są zaciekawione, głęboko zafascynowane, radosne i pełne satysfakcji. W chwili, w której spotykają się z podobnym podejściem dorosłego, natychmiast rozkwitają, a wzajemne zrozumienie staje się najlepszym pożywieniem dla ich plastycznej inteligencji. Źródło: Magdalena Boćko-Mysiorska, „7 naukowo potwierdzonych propozycji wsparcia dziecka w rozwoju”. . Wyjaśnij, jakie znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka ma znajomość okresów sensytywnych. (Uzupełnij).