Sprawdź się
Określ zakres wiekowy odpowiadający danemu okresowi sensytywnemu u człowieka, zaznaczając wiek początkowy i końcowy.
Wiek | Mowa | Czytanie | Pisanie |
0 | □ | □ | □ |
1 | □ | □ | □ |
2 | □ | □ | □ |
3 | □ | □ | □ |
4 | □ | □ | □ |
5 | □ | □ | □ |
6 | □ | □ | □ |
7 | □ | □ | □ |
8 | □ | □ | □ |
9 | □ | □ | □ |
10 | □ | □ | □ |
Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Okresy sensytywne to okresy w rozwoju dziecka, w których jest ono najbardziej wrażliwe na naukę określonych umiejętności. | □ | □ |
O okresach wrażliwych możemy mówić już od momentu, gdy dziecko przebywa jeszcze w łonie matki. | □ | □ |
Jeżeli dziecko nie posiądzie danej umiejętności podczas trwania okresu sensytywnego, oznacza to, że już nigdy nie będzie mogło jej rozwinąć. | □ | □ |
Połącz okres sensytywny z wiekiem dziecka.
od 5 do 11 lat, od 2 do 8 lat, od 14 do 20 lat, od 7 do 12 lat
Pracowitość | |
Rozwój wyobraźni | |
Nauka języka | |
Sprawiedliwość społeczna |
W tym okresie zachodzi zmiana charakteru działania podejmowanego przez dzieci. Aktywność zaczyna być w większym stopniu kontrolowana poznawczo. Doświadczenia społeczne przyczyniają się do wyższej gotowości do podejmowania coraz bardziej złożonych form współpracy. Poszerza się pole do podejmowania usystematyzowanej nauki, wzrasta umiejętność analizowania i poddawania refleksji zdarzeń, pojęć, działań. Różne tempo rozwoju psychicznego i motorycznego dzieci w tym samym wieku to zjawisko typowe, powiązane z dojrzewaniem struktur układu nerwowego, jakością stymulacji ze strony środowiska oraz gotowością do podejmowania aktywności. Z tej prawidłowości wynika fakt dużego zróżnicowania dzieci w tym wieku pod względem gotowości do uczenia się.
Indeks górny Źródło: A. Brzezińska, J. Matejczyk, A. Nowotnik, Cechy rozwoju dziecka, szkolenie e‑learningowe Ogniki 2017 Moduł III, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Indeks górny koniecŹródło: A. Brzezińska, J. Matejczyk, A. Nowotnik, Cechy rozwoju dziecka, szkolenie e‑learningowe Ogniki 2017 Moduł III, Ośrodek Rozwoju Edukacji.