Sprawdź się
Określ zakres wiekowy odpowiadający danemu okresowi sensytywnemu u człowieka, zaznaczając wiek początkowy i końcowy.
| Wiek | Mowa | Czytanie | Pisanie |
| 0 | □ | □ | □ |
| 1 | □ | □ | □ |
| 2 | □ | □ | □ |
| 3 | □ | □ | □ |
| 4 | □ | □ | □ |
| 5 | □ | □ | □ |
| 6 | □ | □ | □ |
| 7 | □ | □ | □ |
| 8 | □ | □ | □ |
| 9 | □ | □ | □ |
| 10 | □ | □ | □ |
Oceń i zaznacz, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
| Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
| Okresy sensytywne to okresy w rozwoju dziecka, w których jest ono najbardziej wrażliwe na naukę określonych umiejętności. | □ | □ |
| O okresach wrażliwych możemy mówić już od momentu, gdy dziecko przebywa jeszcze w łonie matki. | □ | □ |
| Jeżeli dziecko nie posiądzie danej umiejętności podczas trwania okresu sensytywnego, oznacza to, że już nigdy nie będzie mogło jej rozwinąć. | □ | □ |
Uzupełnij tekst, zaznaczając prawidłowe sformułowania spośród podanych propozycji.
Pojęcie „okres sensytywny” zostało użyte po raz pierwszy przez {#Marię Montessori}{Karola Darwina}{Alexandra Fleminga}. W okresie tym dziecko jest {mniej}{#bardziej} wrażliwe na dany bodziec środowiskowy, dzięki czemu {#łatwiej}{trudniej} zdobywać mu nowe umiejętności. Okresy wrażliwe u każdego dziecka mają miejsce w {#tym samym}{różnym} czasie. Występują one od {#okresu prenatalnego}{niemowlęctwa} do osiągnięcia dojrzałości społecznej, czyli do około {16}{#20}{25} roku życia.
Połącz okres sensytywny z wiekiem dziecka.
od 5 do 11 lat, od 2 do 8 lat, od 14 do 20 lat, od 7 do 12 lat
| Pracowitość | |
| Rozwój wyobraźni | |
| Nauka języka | |
| Sprawiedliwość społeczna |
Z poniższych czynników wybierz te, które mogą wpływać pozytywnie na rozwój dziecka, jeśli zadziałają w czasie okresu sensytywnego.
- kontakt z rówieśnikami
- wsparcie ze strony opiekunów
- zabawy dostosowane do wieku dziecka
- stres matki podczas ciąży
- nadopiekuńczość rodziców
- ograniczanie bodźców ze środowiska
W tym okresie zachodzi zmiana charakteru działania podejmowanego przez dzieci. Aktywność zaczyna być w większym stopniu kontrolowana poznawczo. Doświadczenia społeczne przyczyniają się do wyższej gotowości do podejmowania coraz bardziej złożonych form współpracy. Poszerza się pole do podejmowania usystematyzowanej nauki, wzrasta umiejętność analizowania i poddawania refleksji zdarzeń, pojęć, działań. Różne tempo rozwoju psychicznego i motorycznego dzieci w tym samym wieku to zjawisko typowe, powiązane z dojrzewaniem struktur układu nerwowego, jakością stymulacji ze strony środowiska oraz gotowością do podejmowania aktywności. Z tej prawidłowości wynika fakt dużego zróżnicowania dzieci w tym wieku pod względem gotowości do uczenia się.
Indeks górny Źródło: A. Brzezińska, J. Matejczyk, A. Nowotnik, Cechy rozwoju dziecka, szkolenie e‑learningowe Ogniki 2017 Moduł III, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Indeks górny koniecŹródło: A. Brzezińska, J. Matejczyk, A. Nowotnik, Cechy rozwoju dziecka, szkolenie e‑learningowe Ogniki 2017 Moduł III, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Zapoznaj się z powyższym tekstem i określ, jakiego okresu rozwoju człowieka dotyczy.
- wczesny wiek szkolny
- okres niemowlęcy
- okres dojrzewania płciowego
- okres prenatalny
Źródło: Joanna Engel, Okresy sensytywne w rozwoju dziecka.
Źródło: Magdalena Boćko-Mysiorska, 7 naukowo potwierdzonych propozycji wsparcia dziecka w rozwoju.