1
Polecenie 1

Przeanalizuj grafikę interaktywną, a następnie wykonaj polecenia.

R1cj4ojpoQl0T1
Ilustracja interaktywna ukazuje w postaci koła okresy sensytywne w rozwoju człowieka. Na zewnątrz koła są cyfry od zera do dwudziestu. W środku koła zaznaczono długość trwania rozwoju poszczególnych umiejętności. 1. Motoryka duża. Obejmuje wszelkie ruchy, które angażują całe ciało lub jego większą część. Jest pierwszym i nadrzędnym etapem rozwoju ruchowego. Dziecko zaczyna stabilnie, samodzielnie stać ok. 11–13 miesiąca życia, a samodzielnie chodzić prawidłowo ok. 12–14 miesiąca życia. Przyjmuje się, że kopanie piłki do przodu powinno zostać opanowane przez dziecko ok. 20–24 miesiąca życia. Uprawianie sportów kształtuje się do ok. 12 roku życia. Na ilustracji półokręgiem zaznaczono okres od około 3. miesiąca życia do 12 lat., 2. Motoryka mała. To ruchy angażujące niewielką część ciała, wymagające koncentracji na wykonywanej czynności. Okres sensytywny dla nauki mowy rozpoczyna się od 7 miesiąca i trwa do 3–4 roku życia, natomiast dla nauki pisania – od 3,5 do 4,5 roku życia. Na ilustracji półokręgiem zaznaczono okres od około 3. miesiąca życia do 12 lat., 3. Granice ciała i teoria umysłu Dziecko odkrywa własną odrębność i zaczyna używać zaimka „ja” w ciągu pierwszych 3 lat życia. Wyuczenie tożsamości następuje między 2 a 7 rokiem życia, natomiast lateralizacja mózgu, która wiąże się z preferencją używania konkretnej ręki lub strony ciała, może mieć początek już w okresie prenatalnym. Jednak prawo- lub leworęczność jest łatwa do stwierdzenia do ok. 2 roku życia i preferencje nasilają się wraz z wiekiem. Na ilustracji półokręgiem zaznaczono okres od 1,5. do 8. roku życia., 4. Funkcje poznawcze. Rozwój poznawczy obejmuje naukę języka, zapamiętywanie, czytanie i pisanie. W celu nauki pisania, oprócz motoryki małej koniecznej do utrzymania długopisu, dziecko musi również opanować aspekt poznawczy w celu zamiany myśli i słów na symbole liter. W okresie między 1 a 12 rokiem życia dziecko rozwija także liczenie w pamięci, myślenie przyczynowo-skutkowe oraz przyswajanie zasad gier. Na ilustracji półokręgiem zaznaczono okres od 1,5. do 12. roku życia., 5. Sfera społeczna Do sfery społecznej, która rozwija się najdłużej, należy m.in. nauka porządku, uczciwości, posłuszeństwa, hojności, pracowitości, odpowiedzialności, wytrwałości, rywalizacji, solidarności, pomocy innym oraz skromności. Na ilustracji półokręgiem zaznaczono okres od około 0,5 roku do 20. roku życia.
Okresy sensytywne w rozwoju człowieka.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
RAD3I6sytTz2u
(Uzupełnij).
Polecenie 3
RgBVJFdTq7fCH
Dlaczego motoryka duża rozwija się u dzieci szybciej niż motoryka mała? (Uzupełnij).