bg‑azure

Czym są okresy sensytywne w rozwoju człowieka?

Okresy sensytywne, nazywane również okresami wrażliwymi lub oknami rozwojowymi, to takie momenty w rozwoju dziecka, w których wykazuje ono szczególną zdolność i wrażliwość do rozwinięcia konkretnej umiejętności. W tym czasie dziecko jest bardziej wrażliwe na dany bodziec środowiskowy niż w innych momentach życia.

R10WkVgwLqNB81
Maria Montessori żyła w latach 1870–1952. Była włoską lekarką i pedagożką, reformatorką wychowania przedszkolnego.
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.

Odkrycie istnienia okresów sensytywnych zawdzięczamy włoskiej lekarce Marii Montessori, która jako pierwsza zauważyła, że w pewnych okresach rozwoju dzieci wykazują większe zainteresowanie daną czynnością czy rozwijaniem konkretnej umiejętności. Okresy sensytywne występują już od okresu prenatalnegookres prenatalnyokresu prenatalnego aż do osiągnięcia dojrzałości społecznej, czyli do ok. 18–20 roku życia.

Wspieranie dziecka w jego aktywnościach i odpowiednie stymulowanie rozwoju danych umiejętności może sprawić, że dziecko łatwiej niż w innych okresach nauczy się nowych rzeczy i rozwinie nowe talenty. Podczas okresu wrażliwego nauka danej umiejętności przychodzi dziecku niezwykle łatwo, co warto wykorzystać, by zapewnić mu harmonijny rozwój.

bg‑azure

Kiedy obserwujemy okresy wrażliwe dla kluczowych umiejętności?

Szacuje się, że ok. 5–6 roku życia mamy największą liczbę połączeń nerwowych w korze mózgowej. W mózgu dziecka występuje nawet dwa razy więcej połączeń niż w mózgu dorosłych. Później następuje ich „wycinanie”, uzależnione od tego, czy dana zdolność jest utrwalana czy też nie. Nie oznacza to jednak, że w ciągu życia nie powstają nowe synapsysynapsasynapsy – człowiek jest zdolny do uczenia się przez całe życie.

Dojrzewanie mózgu to zatem także wycinanie nadmiaru połączeń – nawet 50 proc. z nich w konkretnym etapie dojrzewania mózgu przekłada się na zdolność zapamiętywania i horyzont zainteresowań. Na przykład pięcio- i sześciolatkowie interesują się wszystkim, zadają pytania na bardzo różne tematy, a dziesięcio- czy dwunastolatkowie zaczynają pytać: „po co mi to?”.

R1JzMgFNmMinC1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jeśli okres sensytywny minie i dziecko nie otrzyma odpowiedniego bodźca oraz wsparcia od opiekunów w zakresie nauki danej czynności, nie oznacza to, że już nigdy nie nabędzie danej umiejętności. Jednak nauka nowych czynności poza okresem wrażliwym może być trudniejsza dla dziecka i wymagać więcej czasu oraz zaangażowania.

bg‑gray1
Ciekawostka

Mit okresów krytycznych dla procesów uczenia sięuczenie sięuczenia się w okresie wczesnego dzieciństwa sugeruje, że jeżeli dziecko nie otrzyma wystarczającej ilości informacji w odpowiednim czasie, to jego mózg nie będzie pracował poprawnie w przyszłości. Jeden z popularniejszych mitów dotyczy wieku, w jakim dziecko powinno rozpocząć naukę drugiego języka. Badania pokazują, iż nauczanie drugiego języka we wczesnych fazach rozwoju może ułatwić dziecku proces jego nabywania oraz późniejszą wymowę głosek specyficznych dla tego języka, to jednak nie ma badań, które sugerowałyby, że dorośli nie są w stanie nauczyć się posługiwać nowymi językami.

Indeks górny Źródło: Neuromity w nauczaniu szkolnym, Monika Sobczak‑Edmans. Indeks górny koniec

bg‑azure

Okresy sensytywne w wieku szkolnym i licealnym

RSicq6NWTQGRp1
W okresie licealnym kształtują się ważne cechy, np. poczucie solidarności społecznej czy własnej wartości.
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.

W wieku szkolnym i licealnym pojawiają się okresy sensytywne związane z rozwojem psychologicznym i osobowościowym. Dziecko intensywnie rozwija swoją świadomość, moralność, a także zaczyna rozumieć zjawisko sprawiedliwości oraz dobra i zła. W tym czasie młody człowiek poszukuje również własnego systemu norm i wartości. W okresach tych ważna jest rola nie tylko rodziców, ale i nauczycieli oraz wychowawców.

Słownik

okres prenatalny
okres prenatalny

obejmuje okres życia wewnątrzmacicznego, od momentu powstania zygoty do narodzin dziecka

synapsa
synapsa

miejsce kontaktu pomiędzy dwoma neuronami (komórkami nerwowymi) lub pomiędzy neuronem a efektorem, umożliwiające przekazywanie informacji nerwowej

uczenie się
uczenie się

proces poznawczy, w wyniku którego dochodzi do powstania nowych lub modyfikacji starych zachowań (jest to proces zdobywania informacji)