Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Andrzej Kajetan Wróblewski, Włodzimierz Natorf |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wyboiste ścieżki kariery akademickiej kobiet w Europie i Ameryce ostatnich dekad XIX wieku i pierwszych dekad wieku XX |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; rozszerzenie zapisów podstawy programowej |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia odwróconej klasy |
Metody nauczania: | wystąpienia uczniów; debata kierowana przez nauczyciela |
Formy zajęć: | wspólna praca całego zespołu klasowego; w przypadku dużego zainteresowania uczniów tematem, nauczyciel może zaproponować nauczycielowi innego przedmiotu wspólne poprowadzenie debaty, na połączonej dwugodzinnej jednostce lekcyjnej lub w innej formie, w mniejszym stopniu ograniczającej czas trwania niż jednostka lekcyjna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem, dostęp do internetu |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał; e‑materiały „Kim była Maria Curie‑Skłodowska” oraz „Kim była Lise Meitner?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel zlecił uczniom zapoznanie się z e‑materiałem – Wstępem, częścią „Przeczytaj” oraz z audiobookiem. Zlecił wykonanie towarzyszących mu poleceń, w tym szczególnie polecenia 4. Może, w porozumieniu z uczniami, z góry wskazać dwa lub trzy spośród zaproponowanych tam siedmiu zagadnień szczegółowych.
Na lekcji uczniowie wypowiadają się na temat wskazanych zagadnień. | |
Faza realizacyjna | |
Nauczyciel porządkuje i systematyzuje wypowiedzi, dba o ich poziom merytoryczny. Dba o porównywalną reprezentację wszystkich wybranych zagadnień. Zachęca uczniów do wypowiedzi zwartych i do przedstawiania tez popartych konkretnymi argumentami. Zwraca uwagę na konieczność unikania operowania sloganami i formułowania uproszczonych sądów w oparciu o dzisiejszy sposób myślenia i dzisiejsze wzorce. | |
Faza podsumowująca | |
Nauczyciel podsumowuje dyskusję, komentując wypowiedzi, które uznał za znaczące. Unika jednoznacznego rozstrzygnięcia któregokolwiek z rozpatrywanych zagadnień składających się na temat lekcji. Zwraca uwagę na kompleksowy charakter omawianego problemu, dla którego ówcześni nie mieli gotowych rozwiązań. Przypomina przy tym, że celem lekcji jest prezentacja oraz wymiana myśli i argumentów. Wzajemne przekonywanie się do jakiejkolwiek tezy powinno być – w takiej debacie – celem małoznaczącym. | |
Praca domowa | |
Uczniowie mają za zadanie obejrzenie filmu samouczka i wykonanie towarzyszących mu poleceń aktywizujących. Nauczyciel zaznacza, że polecenia te są trudne. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Notkę biograficzną oraz audiobook z poleceniami aktywizującymi można wykorzystać jako kilkuminutowy wstęp (zainteresowanie tematem) do lekcji o dowolnej zasadzie zachowania. |