Film samouczek
Emmy Noether o równaniach - dla uczniów
Interesujesz się fizyką i matematyką? Chcesz usłyszeć, co mogłaby powiedzieć Emmy Noether o badaniu równań nastolatkowi? Jakie napisałaby przy tym wzory?
Uruchom wyobraźnię, wsiądź do machiny czasu, nastaw ją na środę, 7 września 1932 roku, godz. 10:45. Miejsce: Zurych, budynek ETH (Politechnika Federalna). Za kwadrans zacznie się godzinne wystąpienie Emmy Noether na sesji plenarnej Międzynarodowego Kongresu Matematycznego. Po kolejnym wystąpieniu, o 13:00, jest dwugodzinna przerwa – na pewno uda Ci się ją namówić na kilka minut rozmowy.
Pamiętaj tylko, że jest ona przyzwyczajona do naukowych dyskusji ze studentami i doktorantami matematyki – możesz nie wszystko od razu zrozumieć. W razie czego, po powrocie do współczesności, dopytaj swoich nauczycieli matematyki i fizyki o te parę niejasnych szczegółów.
No i ogranicz się do słuchania. Jeśli wiesz coś z matematyki czy fizyki, co nie było wiadome wtedy - nie opowiadaj o tym. Nie chcesz przecież zaburzać związków przyczynowo‑skutkowych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1IUHcZWDAhSi
Zapoznaj się z audiodeskrypcją samouczka.
Wykaż, że iloraz różnicowy kwadratu prędkości jest w przybliżeniu równy podwojonemu iloczynowi chwilowej prędkości i ilorazu różnicowego prędkości:
Wykaż następnie, że przybliżenie to jest tym dokładniejsze, im odstęp czasu jest bliższy zeru.
Zapisz swoje rozumowanie w przygotowanym polu i porównaj z wzorcowym rozwiązaniem.
W samouczku zastosowano wyrażenia na energię kinetyczną i energię potencjalną w postaci:
Ta postać jest efektem zastosowania dwóch konwencji. Dla energii kinetycznej konwencja polega na ustaleniu, że energia kinetyczna ciała o zerowej prędkości jest równa zero. Niezależnie od tego przyjmujemy najczęściej, że energia potencjalna ciała na poziomie ziemi jest równa zero.
W ogólnym zapisie jednak, energie te wyrażają się w postaci
Dwa czynniki addytywne, oraz mogą zostać wybrane dowolnie, choć po dokonaniu wyboru, ich wartość musi być w rozpatrywanym zagadnieniu utrzymana jako stała. Taki wybór nazywa się, nieco żargonowo, ustalaniem zera energii (kinetycznej lub potencjalnej).
Zbadaj, czy równanie opisujące zasadę zachowania energii jest niezmiennicze ze względu na wartości tych stałych, gdy poddamy je procedurze opisanej w samouczku.