Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Anna Florek, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie związki tworzy brom?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
10) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym między innymi równania reakcji: wodoru z niemetalami (, , , , ), chloru, bromu i siarki z metalami (, , , , , ); chloru z wodą;
11) analizuje i porównuje właściwości fizyczne i chemiczne fluorowców;
12) projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, z jakimi pierwiastkami reaguje brom i jakie tworzy związki;
omawia na przykładach właściwości fizyczne i chemiczne związków bromu;
zapisuje równania reakcji chemicznych do omawianych procesów;
podaje przykłady zastosowań związków bromu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
grafika interaktywna;
technika bateria;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
układy okresowe pierwiastków chemicznych;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Przypomnienie wiadomości o właściwościach bromu, jako przedstawicielu grupy fluorowców, w oparciu i układ okresowy pierwiastków chemicznych.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: jak związki nieorganiczne tworzy bromu?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej i skonfrontowanie informacji podanej przez uczniów, dotyczącej związków nieorganicznych bromu. Uczniowie korzystają z e‑materiału.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na dwie grupy zadaniowe (grup roboczych może być więcej), rozdaje arkusze papieru A3 i mazaki. Zadaniem uczniów jest przygotowanie informacji zawierającej przykłady różnych związków chemicznych, z opisaniem ich właściwości i zastosowania:
grupa I – związki bromu z wodorem i metalami;
grupa II – kwasy tlenowe bromu i ich sole.
Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie, liderzy grupa prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel odsyła uczniów do grafiki interaktywnej – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym. Wykonują polecenie do medium bazowego.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętna osoba z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10%, zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy.
Jako podsumowanie lekcji, nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłem/łam się...
Co sprawiało mi problem...
Praca domowa:
Wyszukaj w dowolnych źródłach informację o jednym konkretnym zastosowaniu bromu lub jego związku i przygotuj na ten temat krótką notatkę prasową – wyobraź sobie, że właśnie dokonano tego odkrycia lub wprowadzany jest nowy produkt na rynek. Dostosuj styl wypowiedzi. Twoja notatka ma się ukazać pod hasłem „sensacja dnia”.
Uczniowie wykonująw e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje na arkuszu papieru schemat baterii ze skalą i cenki dla uczniów oraz arkusze papieru A3, mazaki, glutaki. 2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie znasz związki bromu z metalami i gdzie one występują/znalazły zastosowanie?
Jakie znasz kwasy tlenowe bromu?
Czy brom tworzy związki z innymi fluorowcami? Czym one się charakteryzują?
Gdzie są wykorzystywane bromiany?