W którym z bromków, bromku sodu czy magnezu, wiązania mają bardziej kowalencyjny charakter? Odpowiedź uzasadnij.
RLHRLvlyxz8UQ2
Na charakter kowalencyjny wiązania ma wpływ różnica elektroujemności pomiędzy atomami, które tworzą wiązanie chemiczne.
Silniejszy charakter kowalencyjny ma wiązanie w .
Różnica elektroujemności dla wiązania jest większa niż dla wiązania .
21
Ćwiczenie 4
Jakie procesy zachodzą podczas rozpuszczania w wodzie bromku magnezu? Zapisz w zeszycie do lekcji chemii odpowiednie równanie reakcji chemicznej.
R16BBzTBb911f2
RIsbzVc3k8tJm
Zastanów się, jakim procesom ulegają sole w wodzie.
Sól dysocjuje w wodzie:
2
Ćwiczenie 5
RckHbJj13Tk9n
21
Ćwiczenie 6
Bromek glinu występuje w postaci dimerów . Można go otrzymać przez reakcję bromowodoru z glinem lub bezpośrednio z pierwiastków.
Zapisz w zeszycie do lekcji chemii odpowiednie równania reakcji chemicznej w formie cząsteczkowej. Czy reakcje te są reakcjami utleniania‑redukcji? Jaką rolę – utleniacza czy reduktora – pełni brom w tych reakcjach?
RhA8ItPBqhyKN2
Określ stopnie utlenienia atomów pierwiastków, które biorą udział w reakcji. Zastanów się, który z atomów zmienia swój stopień utlenienia.
Bromek glinu można otrzymać poprzez reakcję bromowodoru i glinu:
– reduktor
– utleniacz
lub bezpośrednio z pierwiastków:
– reduktor
– utleniacz
31
Ćwiczenie 7
Iloczyn rozpuszczalności bromku srebra wynosi .
Oblicz stężenie molowe nasyconego roztworu bromku srebra w wodzie.
R1A7xU01G6ciN3
R1NEAF31Iff2I
Iloczyn rozpuszczalności dla dowolnej soli trudno rozpuszczalnej :
Stężenie bromku srebra w roztworze nasyconym wynosi .
3
Ćwiczenie 8
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne, którego schemat prezentuje poniższy rysunek:
Przeprowadzono doświadczenie chemiczne. Zapoznaj się z opisem schematu.
RV7BOoRBsFBEc
Na skutek zachodzącej w probówce reakcji redoks, w której brom pełnił rolę utleniacza, obserwowano powolną zmianę zabarwienia roztworu w probówce.