Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Poeta i Natchniuza. Miron Białoszewski o pasji i męce twórczej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rekonstruuje założenia metapoetyckie Mirona Białoszewskiego,
analizuje wiersze Mirona Białoszewskiego, wykorzystując wiedzę z zakresu słowotwórstwa,
interpretuje utwory metapoetyckie Mirona Białoszewskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Linia chronologiczna” i wykonują polecenia.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi, by uczniowie wyjaśnili znaczenie przedrostka meta-, odwołując się do przykładów wyrazów zbudowanych przy użyciu tego prefiksu. Następnie informuje, że praca podczas lekcji będzie skupiona na metapoetyckich wierszach Mirona Białoszewskiego. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z blokiem tekstowym, a nauczyciel może rozwinąć temat poezji lingwistycznej.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują do pracy z tekstami wierszy Mirona Białoszewskiego. Mogą pracować w grupach, wykorzystując ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”, przy czym każda grupa analizuje inny wiersz, wskazany przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Prowadzący prosi uczniów, by podzielili się swoimi wrażeniami po lekturze tekstów Białoszewskiego. Uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Praca domowa:
Przeczytaj fragment wiersza Mirona Białoszewskiego O mojej pustelni z nawoływaniem i na jego podstawie stwórz notatkę, w której wyjaśnisz, jak podmiot liryczny postrzega miejsce poety w świecie i zadanie poezji. Uwzględnij funkcję nawiązań do Biblii i tradycji chrześcijańskiej.
Materiały pomocnicze:
Stanisław Barańczak, Język poetycki Mirona Białoszewskiego, Warszawa 1974.
Tadeusz Sobolewski, Człowiek Miron, Kraków 2012.
Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.