Tekst źródłowy do ćwiczeń

Miron Białoszewski Namuzowywanie

Muzo
Natchniuzo

tak
ci
końcówkowuję
z niepisaniowości

natreść
mi
ości
i
uzo

2 Źródło: Miron Białoszewski, Namuzowywanie, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 239.
1
Pokaż ćwiczenia:
R1GeaBEut11vE1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawną odpowiedź. Rzeczownik „muza” Możliwe odpowiedzi: 1. jest niepodzielny słowotwórczo, 2. jest wyrazem pochodnym rzeczownika „muzyka”, 3. jest wyrazem pochodnym rzeczownika „muzeum”, 4. jest neologizmem
11
Ćwiczenie 2

Do neologizmów z wiersza Mirona Białoszewskiego Namuzowywanie dopisz po dwa przykłady wyrazów słownikowych należące do tych samych kategorii słowotwórczych co wskazane neologizmy.

RZ8Uzoajrz4Qs
namuzowywanie: (Uzupełnij) , (Uzupełnij) niepisaniowość: (Uzupełnij) , (Uzupełnij) natreść: (Uzupełnij) , (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Napisz parafrazę wiersza Namuzowywanie. Nie używaj neologizmów.

R1dTwrFryfbh5
(Uzupełnij).
R1Spzv1McPPu91
Ćwiczenie 4
Zaznacz zdania zawierające trafne interpretacje wiersza Namuzowywanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Wiersz Namuzowywanie zawiera motywy typowe dla utworów metapoetyckich., 2. Pozostawienie niedokończonych wyrazów jest celowym zabiegiem podkreślającym sens wiersza., 3. Skracanie wyrazów i tworzenie neologizmów służy wyrażeniu męki twórczej poety., 4. Pozostawienie niedokończonych wyrazów świadczy o braku kompetencji językowych autora., 5. Niedopracowanie wiersza uniemożliwia zrozumienie jego sensu., 6. Nazwanie Muzy „natchniuzą” świadczy o szyderczym stosunku podmiotu lirycznego do poezji.
21
Ćwiczenie 5

Uzasadnij, że wiersz Namuzowywanie można nazwać manifestem poezji lingwistycznej. Sformułuj trzy argumenty i poprzyj je przykładami z tekstu Białoszewskiego.

R18eOfcFJMsiA
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z wierszem Mirona Białoszewskiego Nie umiem pisać i uszereguj dotyczące go hasła tak, by utworzyły plan tekstu.
Zapoznaj się z wierszem Mirona Białoszewskiego Nie umiem pisać i uszereguj dotyczące go hasła tak, by utworzyły plan tekstu.
Miron Białoszewski Nie umiem pisać

ciemno tu...
co o szarym swetrze?
– tylko tyle.

na dworze
jest już po cytrynie wyciśniętej
śnieg

drzewo z zimna i struktury kształtu
nierozgadane
nie szumi

którędy wyjść ze słowa?

3 Źródło: Miron Białoszewski, Nie umiem pisać, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 109.
RJP6NgO2chvDB
Elementy do uszeregowania: 1. Stwierdzenie braku tematu do pisania., 2. Wyrażenie niemocy twórczej., 3. Obserwacja pomieszczenia., 4. Obserwacja świata zewnętrznego., 5. Opis zimowej przyrody.
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z wierszem Mirona Białoszewskiego Niedopisanie i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z wierszem Mirona Białoszewskiego Niedopisanie i odpowiedz na pytania.
Miron Białoszewski Niedopisanie

przyjdź
pismo
nosem
seksem
trafem
cudem
musem
ciurkiem
zezem
siupem
boczkiem
truchtem
byleś
pis‑ło

4 Źródło: Miron Białoszewski, Niedopisanie, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 223.
RinJoYC5UtcPC
a) Jaki związek frazeologiczny poeta przekształca w pierwszych trzech wersach? (Uzupełnij) b) Co oznacza ten związek frazeologiczny? (Uzupełnij) c) Co łączy pod względem stylistycznym i znaczeniowym wyrazy: ciurkiem, siupem, boczkiem, truchtem? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj tytuł wiersza Niedopisanie.

Miron Białoszewski Niedopisanie

przyjdź
pismo
nosem
seksem
trafem
cudem
musem
ciurkiem
zezem
siupem
boczkiem
truchtem
byleś
pis‑ło

4 Źródło: Miron Białoszewski, Niedopisanie, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 223.
R1SVs9xbS1YDq
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie wierszy Namuzowywanie, Tłumaczenie się z twórczości, mironczarniamuźnięty* Mirona Białoszewskiego stwórz charakterystykę podmiotu lirycznego – poety. Odpowiedź sformułuj w 5–7 punktach. Użyj zdań rozwiniętych.

Miron Białoszewski Namuzowywanie

Muzo
Natchniuzo

tak
ci
końcówkowuję
z niepisaniowości

natreść
mi
ości
i
uzo

2 Źródło: Miron Białoszewski, Namuzowywanie, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 239.
Miron Białoszewski Tłumaczenie się z twórczości

chcą od mojego pisania nabrania życia otoczenia
a ja ich łapię za słowa
po tocznie
po tworzę

5 Źródło: Miron Białoszewski, Tłumaczenie się z twórczości, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 165.
Miron Białoszewski mironczarnia

męczy się człowiek Miron męczy
znów jest zeń słów niepotraf
niepewny cozrobień
yeń

6 Źródło: Miron Białoszewski, mironczarnia, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, s. 244.
Miron Białoszewski muźnięty

leżę
zgięte kolana
co prędzej‑ręcej
zapisiki
z klęczek nie schodzę

o muzo – o zostań – tak dobrze
i ty pozo świętych ze świń nic
z lekcji tańca:
! raz
! dwie
! trzy
! cztery
zgnij kolano

7 Źródło: Miron Białoszewski, muźnięty, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, s. 240.
RDBDgg0mF6KAM
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z fragmentem wiersza Mirona Białoszewskiego O mojej pustelni z nawoływaniem i na jego podstawie zredaguj notatkę, w której wyjaśnisz, jak podmiot liryczny postrzega miejsce poety w świecie i zadanie poezji. Uwzględnij funkcję nawiązań do Biblii i tradycji chrześcijańskiej.
Zapoznaj się z fragmentem wiersza Mirona Białoszewskiego O mojej pustelni z nawoływaniem i na jego podstawie zredaguj notatkę, w której wyjaśnisz, jak podmiot liryczny postrzega miejsce poety w świecie i zadanie poezji. Uwzględnij funkcję nawiązań do Biblii i tradycji chrześcijańskiej.
Miron Białoszewski O mojej pustelni z nawoływaniem

1
Nie jestem godzien, ściano,
abyś mię ciągle syciła zdumieniem…
to samo – ty – widelcze…
to samo – wy – kurze…

Jakże jednak tu nie ulec
twojej piramidzie mojego odosobnienia?
a twoim – brzękom nazwy,
która nadziewa
moje ciasto ucha?
a waszym szarym – z was samych – drogom,
w które i mnie zabieracie?

Tak
w mojej pustelni kusi:
samotność
pamięć świata
i to, że mam się za poetę

Dziwię się
i dziwię siebie,
i komentuję wciąż żywoty otoczenia.

Więc nocą
mija dni czterdzieści
albo cały anachoreta
a owe pychy
apetyty
swawolne wole
robią ze mnie gniazdo. […]

Zgaście światło:
oto magazyn kontemplacji,
cały jesteś pokryty sercem,
rozgrzesz mnie!
Włóż, włóżcie papierowe kwiaty do czajników,
pociągajcie za sznury od bielizny
i za dzwony butów
na odpust poezji
na nieustanne uroczyste zdziwienie…!

8 Źródło: Miron Białoszewski, O mojej pustelni z nawoływaniem, [w:] Obroty rzeczy. Było i było. Mylne wzruszenia. Rachunek zachciankowy, Utwory zebrane, t. 1, Warszawa 2016, s. 69–70.