Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w linii chronologicznej ukazującej życie i twórczość Mirona Białoszewskiego. Zanotuj wydarzenia historyczne, które miały wpływ na wybory artystyczne poety.
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w linii chronologicznej ukazującej życie i twórczość Mirona Białoszewskiego. Zanotuj wydarzenia historyczne, które miały wpływ na wybory artystyczne poety.
R3AWsMruAGDW51
Wydarzenia historyczne mające wpływ na wybory artystyczne M. Białoszewskiego (Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, jak związek z Warszawą ujawnia się w twórczości Mirona Białoszewskiego.

RyIN077IHbhJ6
Opowiedz własnymi słowami jak Miron Białoszewski opisywał realia życia współczesnego człowieka.
R1Ql3mjOCHSaf1
1922 Miron Białoszewski urodził się 30 czerwca lub 30 lipca 1922 roku. Przez całe życie mieszkał w Warszawie. Jego dom rodzinny znajdował się przy ul. Leszno 99. Białoszewscy mieszkali w nim do czasu włączenia ulicy w obręb getta. 1942 - 1944 Miron Białoszewski (siedzi po lewej) i Stanisław Swen Czachorowski w 1942 roku. Zdjęcie przedstawia czterech młodych mężczyzn w garniturach. W okupowanej Warszawie Białoszewski wraz z przyjacielem Stanisławem Swenem Czachorowskim prowadził konspiracyjny Teatr Swena. Spektakle odbywały się w prywatnych mieszkaniach. 8.1944 - 9.1944 W pierwszych dniach powstania warszawskiego Białoszewski przebywał przy ul. Chłodnej; później wraz z innymi cywilami przedostał się kanałami do Śródmieścia. Swoje doświadczenia opisał w przejmującym Pamiętniku z powstania warszawskiego, opublikowanym w 1970 roku. 10.1944 - 1945 Warszawiacy wysiedleni ze stolicy po upadku powstania w drodze do obozu przejściowego w Pruszkowie, sierpień 1944 Zdjęcie przedstawia idący droga tłum ludzi. Ludzie niosą ze sobą walizki, tobołki. Eskortuje ich niemiecki żołnierz. Po upadku powstania warszawskiego Białoszewski wraz z ojcem był przenoszony do kolejnych obozów przejściowych i jenieckich, w których hitlerowcy przetrzymywali wysiedlonych cywili i powstańców. 10.1944 - 1945 Napis na murze Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego upamiętniający wypędzonych z Warszawy. Zdjęcie przedstawia mur znajdujący się przy torach kolejowych. Widnieje na nim napis: Tędy przeszła Warszawa od 6 sierpnia do 10 października 1944 roku. Durchganslager 121 Pruszków. Poeta przebywał m.in. w obozach przejściowych (niem. Durchgangslager) w Pruszkowie i w Łambinowicach. Udało mu się uciec z Opola i przez Częstochowę przedostać do Warszawy. 1955 - 1958 Tablica pamiątkowa na froncie domu przy ul. Tarczyńskiej 11. Zdjęcie przedstawia tablicę pamiątkową umieszczoną na murze. Na tablicy widnieje popiersie mężczyzny. W latach 1955–1958 Białoszewski prowadził wraz z Lechem Emfazym Stefańskim i Bogusławem Choińskim prywatny Teatr na Tarczyńskiej, którego nazwa pochodzi od adresu siedziby – mieszkania Stefańskiego. Tworzony przez kolektyw przyjaciół teatr był wolny od wymogów socrealizmu i kontroli cenzury. 5.3.1953 - 5.3.1953 Zdjęcie przedstawia wysadzany w powietrze, duży drewniany budynek. Po śmierci Józefa Stalina w ZSRR i państwach bloku wschodniego nastała fala destalinizacji: zerwania z kultem jednostki, złagodzenia polityki władz, zelżenia represji i cenzury. Usuwano ślady stalinizmu z przestrzeni publicznej: niszczono pomniki, a miastom i instytucjom przemianowanym po wojnie na cześć Stalina przywracano dawne nazwy. 18.12.1955 - 18.12.1955 Zelżenie cenzury umożliwiło wkroczenie na scenę literacką poetów, którzy nie chcieli angażować się w socrealizm. W grudniu 1955 roku na łamach „Życia Literackiego” odbyła się tzw. prapremiera pięciu poetów: Mirona Białoszewskiego, Bohdana Drozdowskiego, Stanisława Czycza, Jerzego Harasymowicza i Zbigniewa Herberta. Wiersze każdego z nich poprzedzało wprowadzenie – rekomendacja autorstwa uznanych poetów i krytyków literackich. 10.1956 - 10.1956 Rzeźba przy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. W 1956 z okładki trzymanej przez postać książki usunięto nazwisko Stalin. Zdjęcie przedstawia dużą, kamienną rzeźbę. To postać mężczyzny, trzymającego w lewej ręce tablicę z napisem Marks, Engels, Lenin. W PRL liberalizacja polityki władz była rezultatem śmierci Stalina oraz śmierci I sekretarza KC PZPR Bolesława Bieruta, a także strajku robotników w Poznaniu (tzw. Poznański Czerwiec). Ster partii przejął Władysław Gomułka. Krótki, trwający około roku okres reform nazywany jest odwilżą gomułkowską lub Październikiem ’56. 1956 - 1956 Debiutancki tom poezji Białoszewskiego pt. Obroty rzeczy został bardzo dobrze przyjęty przez krytykę literacką. 1959 - 1959 Publikacja kolejnego tomu pt. Rachunek zachciankowy. 1961 - 1961 Ukazał się trzeci tom poetycki Białoszewskiego pt. Mylne wzruszenia, ugruntowujący jego pozycję w polskim świecie literackim. 1958 - 1963 Po rozpadzie Teatru na Tarczyńskiej Białoszewski wraz z Ludwikiem Heringiem prowadził Teatr Osobny z siedzibą w mieszkaniu poety przy pl. Dąbrowskiego 7. 1965 - 1965 Po publikacji tomu poetyckiego pt. Było i było Białoszewski na blisko dekadę poświęcił się pisaniu prozy. 1970 - 1970 Pamiętnik z powstania warszawskiego jest uznawany za najwybitniejsze osiągnięcie prozatorskie Białoszewskiego. 1974 - 1974 Tężnia solankowa w uzdrowisku Konstancin-Jeziorna. Zdjęcie przedstawia półkoliście ustawione drewniane konstrukcje tężni solankowych. Przebyty jesienią 1974 roku zawał serca zmusił poetę do radykalnej zmiany trybu życia i częstych wyjazdów do sanatoriów. Irytujące doświadczenie „uzdrowiszczyzny”, stałej kontroli „schodzeń, leków, jedzeń” opisał m.in. w wydanym w 1977 tomie prozy pt. Zawał. 6.1975 - 6.1975 Blok mieszkalny przy ul. Lizbońskiej 2 w Warszawie. Zdjęcie przedstawia dziesięciopiętrowy wieżowiec. Przeprowadzka do mieszkania przy ul. Lizbońskiej (w „gorszej” części Saskiej Kępy zwanej Chamowem) to punkt zwrotny w twórczości Białoszewskiego – powrót do wypowiedzi poetyckich. 1978 - 1978 Saska Kępa. Zdjęcie przedstawia fragment Saskiej Kępy widzianej z dużej wysokości, z lotu ptaka. Wydany w 1978 roku tom poetycki Odczepić się to kronika życia na wielkim osiedlu, obserwowanego z wysokości 9. piętra – na tej wieży, w tej latarni, jak pisał Białoszewski w wierszu Wyrocznie, wieszczownie w mrówkowcach. 1982 - 1982 Nowojorska Park Avenue, 1989 Zdjęcie przedstawia szeroką, nowojorską ulicę. Po obu jej bokach znajdują się liczne budynki i wieżowce. W 1982 roku Białoszewski spędził 2 miesiące w Stanach Zjednoczonych na zaproszenie polonijnej Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, która uhonorowała go nagrodą dla wybitnego twórcy kultury. Spotkał się tam m.in. z Czesławem Miłoszem i Stanisławem Barańczakiem. Wielkie amerykańskie miasta – Boston i Nowy Jork – przytłaczały go hałasem i nadmiarem światła przez całą dobę (poeta lubił ciemność, w mieszkaniu miał prawie zawsze zasłonięte okna). Wrażenia z podróży opisał w notatkach wydanych pt. Aaameryka. 17.6.1983 - 17.6.1983 Grób poety na warszawskich Powązkach Zdjęcie przedstawia nagrobek Mirona Białoszewskiego. Na płycie widnieje wyryty napis Miron. Miron Białoszewski zmarł z powodu niewydolności serca. Inskrypcja na grobie poety na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie to dwuwiersz jego autorstwa: być sobie jednym / taki traf mi się.