Linia chronologiczna
Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w linii chronologicznej ukazującej życie i twórczość Mirona Białoszewskiego. Zanotuj wydarzenia historyczne, które miały wpływ na wybory artystyczne poety.
Polecenie 2
Wyjaśnij, jak związek z Warszawą ujawnia się w twórczości Mirona Białoszewskiego.
na tej wieży, w tej latarni, jak pisał Białoszewski w wierszu Wyrocznie, wieszczownie w mrówkowcach. 1982 - 1982 Nowojorska Park Avenue, 1989 Zdjęcie przedstawia szeroką, nowojorską ulicę. Po obu jej bokach znajdują się liczne budynki i wieżowce. W 1982 roku Białoszewski spędził 2 miesiące w Stanach Zjednoczonych na zaproszenie polonijnej Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego, która uhonorowała go nagrodą dla wybitnego twórcy kultury. Spotkał się tam m.in. z Czesławem Miłoszem i Stanisławem Barańczakiem. Wielkie amerykańskie miasta – Boston i Nowy Jork – przytłaczały go hałasem i nadmiarem światła przez całą dobę (poeta lubił ciemność, w mieszkaniu miał prawie zawsze zasłonięte okna). Wrażenia z podróży opisał w notatkach wydanych pt. Aaameryka. 17.6.1983 - 17.6.1983 Grób poety na warszawskich Powązkach Zdjęcie przedstawia nagrobek Mirona Białoszewskiego. Na płycie widnieje wyryty napis Miron. Miron Białoszewski zmarł z powodu niewydolności serca. Inskrypcja na grobie poety na Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie to dwuwiersz jego autorstwa:
być sobie jednym / taki traf mi się.
0.0.1922
Miron Białoszewski urodził się 30 czerwca lub 30 lipca 1922 roku. Przez całe życie mieszkał w Warszawie. Jego dom rodzinny znajdował się przy ul. Leszno 99. Białoszewscy mieszkali w nim do czasu włączenia ulicy w obręb getta.
0.0.1942 - 0.0.1944
W okupowanej Warszawie Białoszewski wraz z przyjacielem Stanisławem Swenem Czachorowskim prowadził konspiracyjny Teatr Swena. Spektakle odbywały się w prywatnych mieszkaniach.
0.8.1944 - 0.9.1944
W pierwszych dniach powstania warszawskiego Białoszewski przebywał przy ul. Chłodnej; później wraz z innymi cywilami przedostał się kanałami do Śródmieścia. Swoje doświadczenia opisał w przejmującym Pamiętniku z powstania warszawskiego, opublikowanym w 1970 roku.
0.10.1944 - 0.0.1945
Po upadku powstania warszawskiego Białoszewski wraz z ojcem był przenoszony do kolejnych obozów przejściowych i jenieckich, w których hitlerowcy przetrzymywali wysiedlonych cywili i powstańców.
0.10.1944 - 0.0.1945
Poeta przebywał m.in. w obozach przejściowych (niem. Durchgangslager) w Pruszkowie i w Łambinowicach. Udało mu się uciec z Opola i przez Częstochowę przedostać do Warszawy.
0.0.1955 - 0.0.1958
W latach 1955–1958 Białoszewski prowadził wraz z Lechem Emfazym Stefańskim i Bogusławem Choińskim prywatny Teatr na Tarczyńskiej, którego nazwa pochodzi od adresu siedziby – mieszkania Stefańskiego. Tworzony przez kolektyw przyjaciół teatr był wolny od wymogów socrealizmu i kontroli cenzury.
5.3.1953 - 5.3.1953
Po śmierci Józefa Stalina w ZSRR i państwach bloku wschodniego nastała fala destalinizacji: zerwania z kultem jednostki, złagodzenia polityki władz, zelżenia represji i cenzury. Usuwano ślady stalinizmu z przestrzeni publicznej: niszczono pomniki, a miastom i instytucjom przemianowanym po wojnie na cześć Stalina przywracano dawne nazwy.
18.12.1955 - 18.12.1955
Zelżenie cenzury umożliwiło wkroczenie na scenę literacką poetów, którzy nie chcieli angażować się w socrealizm. W grudniu 1955 roku na łamach „Życia Literackiego” odbyła się tzw. prapremiera pięciu poetów: Mirona Białoszewskiego, Bohdana Drozdowskiego, Stanisława Czycza, Jerzego Harasymowicza i Zbigniewa Herberta. Wiersze każdego z nich poprzedzało wprowadzenie – rekomendacja autorstwa uznanych poetów i krytyków literackich.
0.10.1956 - 0.10.1956
W PRL liberalizacja polityki władz była rezultatem śmierci Stalina oraz śmierci I sekretarza KC PZPR Bolesława Bieruta, a także strajku robotników w Poznaniu (tzw. Poznański Czerwiec). Ster partii przejął Władysław Gomułka. Krótki, trwający około roku okres reform nazywany jest odwilżą gomułkowską lub Październikiem ’56.
0.0.1956 - 0.0.1956
Debiutancki tom poezji Białoszewskiego pt. Obroty rzeczy został bardzo dobrze przyjęty przez krytykę literacką.
0.0.1959 - 0.0.1959
Publikacja kolejnego tomu pt. Rachunek zachciankowy.