Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: filozofia
Temat: Czym jest wolność? – egzystencjalistyczne odpowiedzi Alberta Camusa i Simone Weil.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, uczniowie liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przedstawisz egzystencjalistyczną interpretację wolności w ujęciu Alberta Camusa.
Omówisz koncepcję miłości jako zgody na konieczności świata w rozumieniu Simone Weil.
Porównasz rozumienie ludzkiego losu przez Alberta Camusa i Simone Weil.
Przeanalizujesz fragmenty tekstów Alberta Camusa i Simone Weil.
Cele operacyjne. Uczeń:
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
identyfikuje różne problemy etyczne, rozważa je z punktu widzenia różnych stanowisk i nurtów filozoficznych na własnych przykładach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Czym jest wolność? – egzystencjalistyczne odpowiedzi Alberta Camusa i Simone Weil”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Przedstawienie wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika tematu lekcji i celów zajęć. Wspólne ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji:
– Czy jesteśmy wolni w świecie konieczności społecznych, moralnych, a nawet fizycznych?
Faza realizacyjna:
Śniegowa kula. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi na pytanie: Jak wyzwolić się ze wszystkiego, co nas krępuje i działać w zgodzie ze sobą?. Mówi, że uczniowie będą pracowali metodą kuli śniegowej:
a. najpierw indywidualnie opracują odpowiedź na zadane pytanie,
b. potem połączą się w pary, porównają swoje propozycje i spiszą na osobnej kartce listę swoich wspólnych rozwiązań,
c. następnie uczniowie zgromadzą się w czwórkach i w podobny sposób skonfrontują swoje stanowiska, a zebrane rozwiązania zapiszą na nowej kartce,
d. w dalszej części uczniowie połączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostają zapisane na tablicy.
Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów rozwiązania/odpowiedzi nauczyciel weryfikuje ją i w razie potrzeby uzupełnia. Podczas pracy uczniów należy zwrócić uwagę na te momenty, kiedy uczniowie, przyjmując różne stanowiska, spierają się i nie są w stanie wypracować jednej odpowiedzi. Wtedy przerywamy ich pracę i rozpoczynamy dyskusję na temat powodów takiej sytuacji.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Mapa myśli”, a następnie czyta polecenia:
- Na podstawie tekstów A. Camusa i S. Weil uzupełnij mapę myśli dotyczącą koncepcji wolności u obojga autorów. Wskaż ujęcia wolności charakterystyczne dla każdego z tych autorów. Sporządź krótką notatkę, która będzie odpowiedzią na polecenie.
- Sformułuj ogólny wniosek będący podsumowaniem zebranych na mapie myśli wiadomości.
Uczniowie wykonują zadania w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 4 i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie wskazówek zawartych w e‑materiale.
Następne ćwiczenie nr 6, wyświetlone przez nauczyciela na tablicy, uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych. Po jego wykonaniu i uzgodnieniu przez każdą grupę wspólnego oraz jednoznacznego wyboru następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 8 „Porównaj myśl o wolności Camusa i Weil, wskazując podobieństwa i różnice.”
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 7 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnej odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Albert Camus, Mit Syzyfa i inne eseje, tłum. Joanna Guze, Warszawa 2004.
Simone Weil, Szaleństwo miłości, tłum. Maria E. Plecińska, Poznań 1993.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.