Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Klasyczna filozofia niemiecka: Johann Gottlieb Fichte – apoteoza podmiotu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Filozofia i kultura europejska jako „przypisy do Platona”. Uczeń:
3) wyjaśnia sens potoczny i sensy filozoficzne terminu idealizm;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
7. Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Uczeń:
3) określa główne cechy niemieckiego idealizmu oraz wymienia jego ważniejszych przedstawicieli;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Poznasz założenia myśli filozoficznej Johanna Gottlieba Fichtego.

  • Przeanalizujesz związki myśli Fichtego z kantyzmem.

  • Ocenisz rolę podmiotu w idealizmie Fichtego.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna założenia myśli filozoficznej Johanna Gottlieba Fichtego;

  • przeanalizuje związki myśli Fichtego z kantyzmem;

  • oceni rolę podmiotu w idealizmie Fichtego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.

  2. W ramach wprowadzenia w tematykę lekcji nauczyciel pyta uczniów o wrażenia z lektury treści zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj”. Prosi uczniów, żeby określili, co był dla nich jasne i zrozumiałe, co natomiast wymaga wyjaśnienia lub pogłębienia.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przeprowadza krótki wykład na temat Teorii Wiedzy Fichtego - wyjaśnia, czym była, na jakich zasadach się opierała.

  2. Praca z pierwszym multimedium. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Każdemu z nich przydziela innego audiobooka: prosi o jego uważne odsłuchanie i określenie w kilku punktach głównej tematyki. Następnie wspólnie z zespołami wykonuje Polecenie nr 1 z sekcji „Audiobook”.

  3. Praca z drugim multimedium. Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są trzy zasady Teorii Wiedzy Fichtego.

  4. Uczniowie w parach wykonują zadania zamieszczone w zakładce „Schemat”. Wskazane przez nauczyciela pary prezentują rozwiązania na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Stwórz mapę myśli zbierającą najważniejsze kwestie omówione podczas zajęć.

Materiały pomocnicze:

  • Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).

  • Dlaczego filozofia? Filozofia a świat współczesny, doświadczenia źródłowe, drogi do filozofii, „Filo‑Sofija” 26(2014/3), s. 237–256.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.