Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Oto bohaterowie tragedii. Losy powstańców warszawskich w Kanale Andrzeja Wajdy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje środki filmowe i sposób ich wykorzystania w budowaniu obrazu powstania warszawskiego;
interpretuje symbole i motywy wykorzystane w filmie Kanał;
ocenia postępowanie bohaterów Kanału i konsekwencje ich zachowania;
rozpoznaje, na czym polega heroizacja i deheroizacja w ukazywaniu losów powstańców.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim;
analiza filmu.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
analizowanie tekstu kultury;
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
karta pracy;
kadry z filmu.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca:
1. Wskazana przez nauczyciela para uczniów z wyprzedzeniem opracowuje krótkie wystąpienie o deheroizacji jako sposobie ukazywania tragizmu bohaterów literackich. Wygłaszają je na forum klasy.
2. Uczniowie oglądają wybrane fotosy z kadrami z filmu Kanał w reżyserii Andrzeja Wajdy (korzystają przy tym z telefonów z dostępem do internetu). Na podstawie zgromadzonych informacji wymieniają się spostrzeżeniami o polskiej szkole filmowej.
3. Nauczyciel przypomina uczniom wybrane sceny z filmu, odtwarza je ponownie w klasie.
4. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel zapisuje pytania na tablicy:
Na czym polega związek filmu Andrzeja Wajdy z grecką tragedią?
Jaką funkcję pełni głos z offu?
Co zapowiada ten mężczyzna?
Kim jest?
Kogo przypomina?
Uczniowie w parach analizują powiązanie fabuły filmu z grecką tragedią i z tragizmem jako kategorią estetyczną. Swoje spostrzeżenia omawiają na forum klasy. Wymieniają się uwagami.
2. Nauczyciel zadaje pytanie: Dlaczego przejście kanałami naznaczone jest piętnem ironii tragicznej?
3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Wyjaśniają, na czym polegało odcięcie się przez Wajdę w Kanale od estetyki socrealizmu.
4. Nauczyciel omawia z uczniami wpływ kina światowego na dzieło polskiego reżysera (ekspresjonizm, film noir). Rozmawia z uczniami o rozpoznanych symbolach mitologicznych i biblijnych.
5. Uczniowie ustalają, jaki wizerunek powstańców zbudował reżyser, wykorzystując symbole i motywy kultury europejskiej.
6. Uczniowie samodzielnie wykonują zamieszczone w e‑materiałach ćwiczenia interaktywne, które ułatwiają analizę i interpretację wyreżyserowanego przez Andrzeja Wajdę filmu Kanał:
na osi czasu zapisują w kolejności chronologicznej wydarzenia ukazane w filmie;
wybierają zdania, które zawierają charakterystykę postaci Michała (Ogromnego) zgodną z przesłaniem całego filmu.
7. Uczniowie uzupełniają mapę myśli dotyczącą Halinki i Stokrotki. Podają funkcję bohaterek w kompanii, ich cechy i przykłady zachowań świadczących o tych cechach.
8. Nauczyciel przypomina uczniom, że Andrzej Wajda swoim filmem ustanowił kanon deheroizującego przedstawiania II wojny światowej, kontynuowany m.in. przez Mirona Białoszewskiego w jego Pamiętniku z powstania warszawskiego (1970). Uczniowie podają przykłady postępowania bohaterów świadczące o zastosowaniu w filmie deheroizacji.
9. Uczniowie zapoznają się z umieszczonym w e‑materiałach fragmentem opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego Kanał i wyjaśniają, na czym polega tragizm Zadry. Redagują krótką notatkę.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie samodzielnie odpowiadają na pytanie, na czym polega kolizja wartości tragicznych w postępowaniu i decyzjach powstańców. Formułują argumenty. Wymieniają się uwagami.
2. Uczniowie rozpoznają symbolikę sceny, w której Stokrotka dociera z rannym Korabem do zakratowanego ujścia kanału. Mówią o sposobie kreacji i funkcji zastosowanego zabiegu. Oceniają wartość artystyczną omawianej sceny.
3. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły i każdej przydziela polecenie, wymagające analizy wybranych środków filmowych ukazujących tragizm powstańców warszawskich.
Grupa 1. Analizuje w filmie kolorystykę i operowanie światłem, kontrast ciemności i światła. Uczniowie ustalają wnioski:
– film czarno‑biały;
– opozycja ciemności i światła (pożar na ulicach Warszawy, światło latarki w kanałach);
– negatywne skojarzenia z ciemnością (upadek wartości, zło, śmierć, rozpacz).
Grupa 2. Analizuje symbole filmowe. Uczniowie ustalają wnioski:
– nawiązania do męczeństwa Chrystusa, krzyż za plecami powstańców;
– nawiązanie do tradycji romantycznego bohaterstwa, biała koszula Jacka z kołnierzykiem Słowackiego;
– nawiązanie do tradycji piety, dziewczyna podtrzymująca rannego.
Zadanie domowe
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej.
1. Czy Kanał Andrzeja Wajdy pokazuje poświęcenie powstańców warszawskich jako bezsensowne? Odpowiedz w formie rozprawki liczącej co najmniej 250 słów. Swoje argumenty poprzyj przykładami z fabuły filmu.
2. Opracuj konspekt referatu na temat Topos labiryntu i jego funkcje w dziełach literackich i z innych dziedzin sztuki.
Materiały pomocnicze
Maria Osowska, Etos rycerski i jego odmiany, Warszawa 2000
Jacek Bocheński, Patriotyzm Męstwo Prawość żołnierska Komorów 2009
Inscenizacja Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Andrzeja Wajdy
Adaptacja filmowa powieści Jerzego Andrzejewskiego Popiół i diament w reżyserii Andrzeja Wajdy
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium bazowego
Uczniowie mogą wysłuchać nagranie przed lekcją.