Sprawdź się
Uzupełnij mapę myśli dotyczącą Halinki i Stokrotki. Wpisz funkcję w oddziale, cechy charakteru i przykłady zachowania.
- Nazwa kategorii: Halinka i Stokrotka
- Nazwa kategorii: funkcja w kompanii
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii funkcja w kompanii
- Nazwa kategorii: drugi dymek
- Nazwa kategorii: cechy Koniec elementów należących do kategorii drugi dymek
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii Halinka i Stokrotka
- Elementy należące do kategorii Halinka i Stokrotka
- Elementy należące do kategorii funkcja w kompanii
- Elementy należące do kategorii drugi dymek
- Nazwa kategorii: Stokrotka
- Nazwa kategorii: funkcja w oddziale
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii funkcja w oddziale
- Nazwa kategorii: cechy
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Nazwa kategorii:
- Nazwa kategorii: Koniec elementów należących do kategorii
- Elementy należące do kategorii Stokrotka
- Elementy należące do kategorii funkcja w oddziale
- Elementy należące do kategorii cechy
- Elementy należące do kategorii
- Elementy należące do kategorii
- Elementy należące do kategorii
Wyjaśnij, na czym polegają nawiązania do wskazanych tekstów kultury w konstrukcji postaci Michała (Ogromnego). Opisz funkcje tych nawiązań.
Podaj przykłady zachowań bohaterów świadczące o zastosowaniu w filmie zabiegu deheroizacji.
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego Kanał i wyjaśnij, na czym polega tragizm sytuacji Zadry.
KanałZadra oparł głowę na łokciach.
– Pistolety przeciwko ciężkiej broni i bunkrom – powiedział cicho. – Gorzej niż we wrześniu.
Kiedy my się nauczymy rozumu?
– Zaskoczenie im się nie udało – odparł niepewnie Mądry.
– A tutaj, na Dworkowej, uda się? – zaśmiał się Zadra. – Tak jak za pierwszym razem, co?
– Trzeba wykonać rozkaz – odparł Mądry. – I nie filozofować.
– A przed śmiercią krzyknąć „ku chwale ojczyzny, panie pułkowniku!”, prawda? – powiedział z ironią Zadra. – Żandarmi na Dworkowej czekają na nas. Może filipinkamifilipinkami ich wykurzymy? A może nakryjemy czapkami?
– Dowódcy nie wolno tak mówić – powiedział Mądry. – Rozkaz.
– A wolno mi tracić ludzi, których sam zwerbowałem? – żachnął się Zadra.
Źródło: Jerzy Stefan Stawiński, Kanał, [w:] tegoż, Kanał i inne opowiadania, wyd. 2, Warszawa 1981, s. 73.
Sformułuj po dwa argumenty na obronę Kuli oraz Zadry.
Wyjaśnij, do jakiego tekstu kultury i w jakim celu nawiązuje reżyser w kadrze pokazującym ciało zabitego wybuchem granatu Smukłego.
Gdy Stokrotka dociera z rannym Korabem do zakratowanego ujścia kanału, patrzy zrozpaczonym wzrokiem na drugi brzeg Wisły, w kierunku dzielnicy Praga, i mówi Widzę wodę, Jacek, i zieloną trawę
. Wyjaśnij, jakie treści zakazane przez cenzurę zostały symbolicznie wyrażone w tej scenie.
Czy Kanał Andrzeja Wajdy pokazuje poświęcenie powstańców warszawskich jako bezsensowne? Odpowiedz w formie rozprawki liczącej co najmniej 250 słów. Swoje argumenty poprzyj przykładami z fabuły filmu.