Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Porównanie literackich obrazów rewolucji przedstawionych w Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
analizuje teksty literackie: fragment Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego oraz fragment Przedwiośnia Stefana Żeromskiego, zwracając uwagę na obrazy rewolucji,
charakteryzujesz poglądy obu autorów na genezę, mechanizmy i skutki rewolucji,
wyjaśnisz, jakie były intencje twórcze Zygmunta Krasińskiego oraz Stefana Żeromskiego i określisz podobieństwa i różnice w ich podejściu do tematu rewolucji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
pogadanka heurystyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Porównanie literackich obrazów rewolucji przedstawionych w Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego”.
Uczniowie powinni zapoznać się z fragmentami obu dzieł zamieszczonymi w e‑materiale.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji. Nauczyciel zadaje pytania: jak rozumiecie termin „rewolucja”? W jakich warunkach społecznych i historycznych następują rewolucje? Jakie było tło przewrotu opisanego w Nie‑Boskiej Komedii, a jakie w Przedwiośniu?
Uczniowie odpowiadają swobodnie, wykorzystując wiedzę zdobytą przed lekcją, a nauczyciel ewentualnie uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przystępują w parach do pracy z multimedium w sekcji „Audiobook”. Połowa zespołów dwuosobowych interpretuje stwierdzenie Z. Krasińskiego:
Z historii, z działania ludzkiego [bez Boga] zrodzić się może tylko kara za zbrodnie, ale nie początek nowego życia
. Druga połowa zajmuje się interpretacją słów S. Żeromskiego:Chciałem uderzyć w sumienie polskie
. Po upływie ustalonego czasu kilka wskazanych osób przedstawia odpowiedzi. Uczniowie porównują stanowiska obu autorów, a wnioski zapisują w zeszytach w formie tabeli.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel przeprowadza grę edukacyjną. Chętne osoby zgłaszają gotowość odpowiedzi, nauczyciel może ocenić odpowiedzi uczniów.
Praca domowa:
Zinterpretuj wymowę fragmentów Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośnia Stefana Żeromskiego zamieszczone w e‑materiale. Przeanalizuj genezę, przebieg i skutki rewolucji ukazanej w tych dziełach.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Czesław Miłosz, Historia literatury polskiej, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.