Gra edukacyjna
Przeczytaj poniższe fragmenty.
Na podstawie ich interpretacji oraz zdobytej podczas lekcji wiedzy rozwiąż interaktywny quiz na temat obrazu rewolucji w Nie‑Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.
Zygmunt Krasiński Nie-Boska komediatańcują mężczyźni i kobiety wokoło szubienicy i śpiewają
CHÓR
Chleba, zarobku, drzewa na opał w zimie, odpoczynku w lecie! – Hura – Hura
Bóg nad nami nie miał litości – Hura – Hura
Królowie nad nami nie mieli litości – Hura – Hura
Panowie nad nami nie mieli litości – Hura – Hura
My dziś Bogu, królom i panom za służbę podziękujem – Hura – Hura!MĄŻ
do dziewczyny
Cieszy mnie, żeś tak rumiana i wesoła.
DZIEWCZYNA
A dyć tośmy długo na taki dzień czekały. – Juści ja myłam talerze, widelce szorowała ścierką, dobrego słowa nie słyszała nigdy – a dyć czas, czas, bym jadła sama – tańcowała sama – Hura!
MĄŻ
Tańcuj obywatelko.
PRZECHRZTA
cicho
Zmiłuj się JW. Panie – ktoś może cię poznać – wychodźmy. Gdy rozum śpi, rodzą się demony.
MĄŻ
Jeśli kto mnie pozna, toś zginął – idźmy dalej.
PRZECHRZTA
Pod tym dębem siedzi klub lokajów.
MĄŻ
Przybliżmy się.
PIERWSZY LOKAJ
Jużem ubił mojego dawnego pana.
DRUGI LOKAJ
Ja szukam dotąd mojego barona – zdrowie twoje! (...)
CHÓR RZEŹNIKÓW
Obuch i nóż, to broń nasza – szlachtuz, to życie nasze. – Nam jedno: czy bydło, czy panów rznąć.
Dzieci siły i krwi, obojętnie patrzym na drugich słabszych i bielszych – kto nas powoła, ten nas ma – dla panów woły, dla ludu panów bić będziem.
Obuch i nóż broń nasza – szlachtuz życie nasze – szlachtuz – szlachtuz – szlachtuz.(...)
MĄŻ
Któż jest ten dziwny żołnierz – oparty na szabli obosiecznej, z główką trupią na czapce, z drugą na felcechu, z trzecią na piersiach? – Czy to nie sławny Bianchetti, taki dziś kondotier ludów, jako dawniej bywali kondotierzy książąt i rządów? (...)
BIANCHETTI
zadumany
Chociażeście moi bracia w wolności, nie jesteście moimi braćmi w geniuszu – po zwycięstwie dowie się każdy o moich planach (odchodzi)
MĄŻ
do Przechrzty
Radzę wam, go zabijcie, bo tak się poczyna każda arystokracja!
nie Źródło: Zygmunt Krasiński, Nie-Boska komedia.
Stefan Żeromski PrzedwiośnieCezary Baryka był, oczywiście, bywalcem zgromadzeń ludowych. Na jednym z takich zbiegowisk wieszano in effigie burżuazyjnych cesarzów, wielkorządców, prezydentów, generałów, wodzów – między innymi lalkę ubraną za Józefa Piłsudskiego. Tłum klaskał radośnie, a Cezarek najgłośniej, choć nic jeszcze, co prawda, o Józefie Piłsudskim nie wiedział. (...)
Nie na samych wiecach i zebraniach bywał młody Baryka. W tłumie, w podnieconym, wzburzonym, rozjuszonym natłoku ludzi pędził nieraz do więzień, gdy wywłóczono z lochów różnych białogwardzistów, reakcyjnych generałów wsławionych okrucieństwami, i gdy ich mordowano. Patrzał, jak się w tej robocie odznaczali marynarze oraz rozmaite osoby urzędowe. Czekał nieraz długo na samowolne egzekucje i przypatrywał się nieopisanym szaleństwom ludzkim, gdy zabijano powolnie, wśród błagań skazańców o rychlejszą śmierć. Gdy wracał z tych widowisk i opowiadał matce szczegółowo, co tam było i jak się odbywało, gdy miał oczy rozszerzone, nozdrza rozedrgane, gdy był zziajany, wzruszony, uśmiechnięty diabelskim półuśmiechem, ona cofała się przed nim, wlepiała weń przerażone oczy i mamrotała swe modlitwy. (...)
Mieszkanie Seweryna Baryki zarekwirowano. Do salonu, gabinetu, sypialni, jadalni wprowadzili się nowi ludzie. Rozsiedli się na meblach i zagarnęli wszystko, co było w mieszkaniu. Cezary z matką mieścił się teraz w najmniejszym pokoiku, a sypiał w niszy, gdzie dawniej było legowisko pokojówki.przed Źródło: Stefan Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982.
Sprawdź swoją wiedzę na temat obrazu rewolucji w "Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego i "Przedwiośniu" Stefana Żeromskiego
Sprawdź swoją wiedzę na temat obrazu rewolucji w "Nie‑Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego i "Przedwiośniu" Stefana Żeromskiego
Zakończenie utworu przynosi zapowiedź Sądu Ostatecznego, ponieważ…. ... ostatnia scena dramatu to wizja Chrystusa (oślepiająca, groźna). Możliwe odpowiedzi: P, F. ... historia jest dziełem Chrystusa (prowidencjalizm). Możliwe odpowiedzi: P, F. ... świat nie rozwija się przez rozlew krwi i zniszczenie starych form. Możliwe odpowiedzi: P, F. ... Bóg musi interweniować, by przerwać ludzkie destrukcyjne działania. Możliwe odpowiedzi: P, F
Zakończenie utworu przynosi zapowiedź Sądu Ostatecznego, ponieważ…. ... ostatnia scena dramatu to wizja Chrystusa (oślepiająca, groźna). Możliwe odpowiedzi: P, F. ... historia jest dziełem Chrystusa (prowidencjalizm). Możliwe odpowiedzi: P, F. ... świat nie rozwija się przez rozlew krwi i zniszczenie starych form. Możliwe odpowiedzi: P, F. ... Bóg musi interweniować, by przerwać ludzkie destrukcyjne działania. Możliwe odpowiedzi: P, F
Rewolucja w ujęciu Stefana Żeromskiego to zastąpienie starych zbrodni nowymi, ponieważ:. krwawy terror rewolucjonistów krzywdzi ludzi niewinnych. Możliwe odpowiedzi: P, F. wyzwala okrutne zachowania człowieka. Możliwe odpowiedzi: P, F. niszczycielska siła nie buduje nowego ładu. Możliwe odpowiedzi: P, F. wyzwala kreatywność mas społecznych. Możliwe odpowiedzi: P, F
Rewolucja w ujęciu Stefana Żeromskiego to zastąpienie starych zbrodni nowymi, ponieważ:. krwawy terror rewolucjonistów krzywdzi ludzi niewinnych. Możliwe odpowiedzi: P, F. wyzwala okrutne zachowania człowieka. Możliwe odpowiedzi: P, F. niszczycielska siła nie buduje nowego ładu. Możliwe odpowiedzi: P, F. wyzwala kreatywność mas społecznych. Możliwe odpowiedzi: P, F
Uzasadnij, że w Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego oraz w Przedwiośniu Stefana Żeromskiego zostało zobrazowane powyższe stwierdzenie. Zaznacz te sformułowania, które dotyczą braku ewangelicznego przesłania Biblii w postępowaniu bohaterów literackich. Możliwe odpowiedzi: 1. łamanie ewangelicznego nakazu miłości bliźniego, 2. szydzenie z idei Ojczyzny, Boga, krzyża, 3. budowanie jako niszczenie symboli „starego świata”, 4. zapominanie o biblijnej obietnicy troski o biednych, maluczkich, uciemiężonych, 5. nadmierne teoretyzowanie na temat idei społecznych, 6. bezrefleksyjne wtapianie się w tłum i jednoczenie się z motłochem