Dla nauczyciela
Autor: Bartłomiej Cymbalista, Aneta Rogalska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wybrane przekroje graniastosłupa prawidłowego trójkątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
zakres rozszerzony
X. Stereometria
Zakres podstawowy
Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa, jaką figurą jest dany przekrój graniastosłupa prawidłowego trójkątnego;
oblicza pole przekroju graniastosłupa prawidłowego trójkątnego;
oblicza inne wielkości w graniastosłupie (długości odcinków w graniastosłupie, obwód przekroju) mając dane pole przekroju.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
odwrócona klasa;
pokaz multimedialny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca z całą klasą.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z wybranymi przekrojami graniastosłupa prawidłowego trójkątnego opisanymi w sekcji Przeczytaj.
Faza wstępna:
Uczniowie podają przykłady przekrojów graniastosłupa prawidłowego trójkątnego i opisują sposób ich powstania.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prezentuje animację 3D. Wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑6, a następnie dyskutują rozwiązania w parach. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jaki napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa
Uczniowie wykonują w domu zadania 7‑8.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Wskazówki metodyczne:
Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji.