Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bartłomiej Cymbalista, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wybrane przekroje graniastosłupa prawidłowego trójkątnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

zakres rozszerzony

X. Stereometria

Zakres podstawowy

Uczeń:

2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

5) określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa, jaką figurą jest dany przekrój graniastosłupa prawidłowego trójkątnego;

  • oblicza pole przekroju graniastosłupa prawidłowego trójkątnego;

  • oblicza inne wielkości w graniastosłupie (długości odcinków w graniastosłupie, obwód przekroju) mając dane pole przekroju.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • odwrócona klasa;

  • pokaz multimedialny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca z całą klasą.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z wybranymi przekrojami graniastosłupa prawidłowego trójkątnego opisanymi w sekcji Przeczytaj.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie podają przykłady przekrojów graniastosłupa prawidłowego trójkątnego i opisują sposób ich powstania.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prezentuje animację 3D. Wybrany uczeń rozwiązuje Polecenie 2.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑6, a następnie dyskutują rozwiązania w parach. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jaki napotkali podczas rozwiązywania zadań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa

Uczniowie wykonują w domu zadania 7‑8.

Materiały pomocnicze:

Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupachD15i7qx9VGraniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach

Wskazówki metodyczne:

Animację 3D uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji.