Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Wojna w Korei

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LI. Świat po II wojnie światowej. Początek zimnej wojny. Uczeń:
4) opisuje przyczyny rozpadu koalicji antyhitlerowskiej i wyjaśnia genezę zimnej wojny (z uwzględnieniem wojny w Korei);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia sytuację polityczną na Półwyspie Koreańskim po zakończeniu II wojny światowej i przegranej Japonii;

  • opisuje przyczyny i przebieg wojny w Korei;

  • tłumaczy skutki podziału Korei w 1953 r. dla obu państw koreańskich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wojna w Korei”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Mapa interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat oraz cele lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Ważne, aby uczniowie wymienili przegraną Japonii w II wojnie światowej i podział Półwyspu Koreańskiego na dwie strefy okupacyjne.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po przedstawieniu prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować i uzupełniać odpowiedzi, udziela też uczniom informacji zwrotnej.

  2. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Wymień miejsca lądowania wojsk amerykańskich podczas wojny koreańskiej” i prosi uczniów, aby wykonali je w parach w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  3. Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Nauczyciel odtwarza drugi film, opisujący ofiary i straty poniesione przez obie strony w czasie konfliktu. Następnie dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Wybrana osoba czyta polecenie 5: „Wojnę koreańską czasami określa się mianem »zapomnianej wojny«. Odnieś się do tego określenia i oceń znaczenie tego konfliktu dla świata”, a nauczyciel prosi, aby uczniowie przygotowali w grupach odpowiedzi wraz z uzasadnieniem. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów. Jako ciekawostkę może przywołać sytuację z jesieni 2020 r., gdy Chiny wykorzystały 70. rocznicę swojego włączenia się do wojny koreańskiej jako element gry politycznej ze Stanami Zjednoczonymi.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem/nauczyłam się…

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

M. Hasting, Wojna koreańska, tłum. B. Cendrowska, Wrocław 2012.

Wielka Historia Świata, t. 12, Od drugiej wojny światowej do XXI wieku, pod red. nauk. W. Rojka, Kraków 2006.

Wielkie mowy historii, t. 3, Od Hitlera do Eisenhowera, wybór i oprac. T. Zawadzki, Warszawa 2006.

Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.

Wskazówki metodyczne:

Mapa interaktywna i filmy mogą być wykorzystane podczas zajęć związanych z tematyką konfliktów zimnowojennych oraz wojny w Wietnamie.