Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakiego typu reakcjom ulegają związki organiczne?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
7) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja).
Zakres rozszerzony
XII. Wstęp do chemii organicznej. Uczeń:
9) klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ procesu (addycja, eliminacja, substytucja, polimeryzacja, kondensacja) i mechanizm reakcji (elektrofilowy, nukleofilowy, rodnikowy); wyjaśnia mechanizmy reakcji; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcia: addycja, eliminacja, substytucja.
klasyfikuje reakcje związków organicznych ze względu na typ: addycja, eliminacja, substytucja.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca w parach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, po czym inicjuje dyskusję zadając pytanie: Od czego będzie zależało, to że dany związek organiczny będzie ulegał danym typom reakcji chemicznych.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel pyta uczniów o reakcje, jakim ulegają związki organiczne. Efektem tego powinno być wskazanie na reakcje addycji, substytucji i eliminacji, nad czym uczniowie będą pracowali w fazie realizacyjnej.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe, rozdaje arkusze papier A3, mazaki. Zadaniem każdej z nich będzie opracowanie i przedstawienie na forum klasy jednego z trzech typów reakcji chemicznych: addycji, substytucji lub eliminacji. Uczniowie na podstawie tekstu bazowego oraz multimedium zawartych w e‑materiale, przygotowują definicję oraz przykładowe reakcje chemiczne należące do przydzielonego im tematu. Liderzy grup prezentują wyniki pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie w parach wykonują polecenia w multimedium, Chętni uczniowie na forum podają propozycje swoich odpowiedzi. Pozostali uczniowie weryfikują poprawność odpowiedzi.
Uczniowie pracują w parach sprawdzając swoją wiedzę podczas wykonywania ćwiczeń z e‑materiału, część „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania począwszy od zadania nr 8. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Rozdaje na parę uczniów karty z równaniami reakcji chemicznych (poniżej do wydrukowania). Uczniowie zastanawiają się jakiego typu są przedstawione reakcje chemiczne i po wyznaczonym czasie chętni uczniowie podają propozycje, a pozostali uczniowie weryfikują poprawność.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałe/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów podczas przygotowywania się do lekcji czy sprawdzianu. Uczniowie nieobecni na lekcjach mogą wykorzystać medium do samokształcenia.
Materiały pomocnicze:
Polecenie podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): Jakim reakcjom ulegają związki organiczne? Na czym polega addycja i jakie związki mogą jej ulegać? Kiedy zachodzą reakcje eliminacji? Kiedy mówimy, że zaszła reakcja substytucji?
Nauczyciel przygotowuje: arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.